nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
  • mederi: @arafuraferi: 21 Hát bizony, az írott források, és képek, néha(?) becsapják az embert..
    2022. 12. 05, 20:36  Álszölkup garázdálkodik a Wikipédián
  • mederi: @Fülig James: 18 Kiegészítés a válaszomhoz. -Megnéztem a linket, de az nem az ural szó ere...
    2022. 11. 29, 10:54  Urál‒Altaj
  • mederi: @Fülig James: 18 Az idéző jelben lévő kérdő mondatrészt magából a cikkből idéztem, de nem ...
    2022. 11. 28, 21:55  Urál‒Altaj
  • Fülig James: @Fülig James: Alighanem itt arról lehet szó, hogy az obi-ugor összeesküvés végül, a 18. sz...
    2022. 11. 26, 11:19  Urál‒Altaj
  • Fülig James: @szigetva: Azt a reményt mederi pénzéből finanszírozzák, csak ő nem tud róla.
    2022. 11. 26, 11:12  Urál‒Altaj
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Zenés-bábos pszichothriller
Amiről nem beszélünk, az nincs

Újdonság a Budapest Bábszínházban, hogy kortárs irodalmi mű alapján készül ifjúsági előadás, ráadásul pszichothriller. A darab alapjául szolgáló regényt hazájában betiltották, majd kötelező olvasmánnyá tették.

MTI | 2013. január 7.
|  

Zenés-bábos pszichothrillert, Janne Teller dán írónő Semmi című regényének színpadi változatát mutatja be a Budapest Bábszínház kedden. Az ifjúsági előadásban a színészek zenészként is szerepelnek: a produkcióban Quimby-dalok hangzanak el. A színház pénteki budapesti sajtótájékoztatóján Hoffer Károly, az előadás rendezője és látványtervezője elmondta, hogy a mű mindenkinek szól, mert olyan kérdéseket vet fel, amelyek újra és újra visszatérnek az ember életében: jó úton jár-e, más élethelyzetbe kerülve is megállja-e értékrendje a helyét. Mint a rendező, hozzátette, az előadással mindenkit arra szeretne sarkallni, hogy a válaszokat saját maga találja meg.

„Mindaz, amiről nem beszélünk, az nincs – ahogy az előadásban is elhangzik” – jegyezte meg, kiemelve: fontos a fiatalokat rábírni arra, hogy ne a csordaszellem határozza meg a véleményüket, legyenek önálló gondolataik, merjenek saját véleményt kialakítani. A rendező elképzelése szerint az előadás végén kettős beszélgetést indítanának külön a gyerekekkel és külön a pedagógusokkal, mivel a gyerekek kevésbé nyílnak meg a tanáraik előtt. A pedagógusoknak pedig mankót adnának ahhoz, hogy miként dolgozzák fel az előadást az osztályukkal.

A regényt bábszínpadra író Gimesi Dóra, a színház dramaturgja elmondta: a szikár nyelvezetű könyv színpadi változatánál kihívást jelentett, hogy az élőbeszédhez kellett közelíteni a nyelvet. Improvizációkkal, saját életükből vett történetekkel bővítették a szöveget.

A regényből már számos színpadi adaptáció készült, például musical is, ám ez az első bábszínpadi feldolgozás – mutatott rá a dramaturg, aki elárulta: Janne Teller szabadkezet adott nekik az átdolgozásban, egyedül azt tartotta fontosnak, hogy a regény filozófiájától ne térjenek el. Mint kiemelte, újdonság a Budapest Bábszínházban, hogy kortárs irodalmi mű alapján készül ifjúsági előadás. A produkció zenéjét a Quimby zenekar számai adják és egy új dal is elhangzik az előadásban, amelyet a darabhoz írt Kiss Tibor.

A Magyarországon 2011-ben a Scolar Kiadó gondozásában megjelent mű története szerint egy nyolcadikos fiú egyszer csak feláll az iskolában és kijelenti: semminek sincs értelme, majd elhagyja a tantermet. Osztálytársait megdöbbenti viselkedése, ezért elhatározzák, hogy bebizonyítják, van az életnek értelme. Fontos tárgyakat kezdenek gyűjteni: családi fotókat, régi játékokat, és közben rájönnek, hogy azok a dolgok az igazán fontosak számunkra, amelyektől nehéz megválni. Veszélyes játékba kezdenek, amely eldurvul és végül mindenki elveszti azt, ami számára valóban fontos.

A regény megjelenésekor nagy vitát keltett Dániában, egy időre be is betiltották, később azonban elnyerte a dán kulturális minisztérium gyermekkönyv díját és kötelező olvasmány lett.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!
Információ
X