Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75208
Megjelenített tételek:
|
Dátum szerint
|
Kommentelő neve szerint
szigetva: „lengyelül Kraków [krakuv]” ɔ: [krakuf]
2016. 01. 18, 10:31
Zirc, a Bakony szíve?
mondoga: "A nyelvtudományi kérdésekben járatlanok, különösen az áltudományos írásművek lelkes fogyasztói gyakran beszélnek finnugrizmusról (sőt, finnugorizmusról). Ez a szó valószínűleg annak köszönhetően szül...
2014. 10. 06, 23:52
Zokogó finnugrisztikusok?
mondoga: "A nyelvtudományi kérdésekben járatlanok, különösen az áltudományos írásművek lelkes fogyasztói gyakran beszélnek finnugrizmusról (sőt, finnugorizmusról). Ez a szó valószínűleg annak köszönhetően szül...
2014. 10. 06, 23:20
Zokogó finnugrisztikusok?
arafuraferi: Zokogva vigad a finnugrisztikus, ez bizonyítja, hogy akik finnugrisztikusok, igaz magyarok, tehát kamu a habsburg összeesküvés, vagyis a magyar nyelv finnugor eredetű.
Elég tudományos voltam? Így kell...
2014. 10. 06, 19:44
Zokogó finnugrisztikusok?
mondoga: @mondoga:
Van más szóba jövő képzési mód? Igen, van. Hogy el ne tévedjek, inkább Nádasdy Ádámot idézem:
Minden olyan szó, mely -istá-ra végződik, tartalmaz egy azonosítható jelentéselemet, melynek hár...
2014. 10. 06, 19:29
Zokogó finnugrisztikusok?
mondoga: @mondoga: Miről is van szó?
A "finnugrisztikus" egy szabályosan képzett magyar(osodott idegen) szó. A cikkben foglaltakkal szemben találhatunk számos hasonló módon képzett példát, különösen, ha nem a ...
2014. 10. 06, 19:27
Zokogó finnugrisztikusok?
mondoga: Hogy nekem mi bajom van a cikkel?
Röviden az, hogy nem konzekvens és nem objektív. A kettő persze összefügg.
Az előbbit úgy értem, hogy általánosságban és konkrétan azokban a témákban, ahol az érintet...
2014. 10. 06, 19:24
Zokogó finnugrisztikusok?
at.ti.la: @Krizsa: a magyar isten inkább:
is-thin, fényes-ős; de az
ist-en, magas-egyedüli, vagy egészen egyszerüen: egyedüli-t - jelent.
Az egyistenhit - tulajdonképpen a babiloni és görög mitológiában formáló...
2014. 10. 05, 00:09
Zokogó finnugrisztikusok?
MolnarErik: @Tempesty: nyelv helyett véletlenül népet írtál :)
2014. 10. 04, 22:07
Zokogó finnugrisztikusok?
Tempesty: A Magyar sosem volt finnugor nép, mert olyan zsidó és habzóburg íróasztalok mellek épült műnép. A gravettiek ságvári és sungíri ágára felhúzni - 16 000 évet büntetlenül nem lehet. Halálnak halálával h...
2014. 10. 04, 21:54
Zokogó finnugrisztikusok?
mondoga: Ahogy én azt a cikkből kihámoztam, már amennyire egy összezavarodott olvasó egyáltalán képes hámozni, a szerzőnek alapvetően két baja van, egyik az áltudományos aknamunka eredményeként lassan burjánzá...
2014. 10. 01, 15:13
Zokogó finnugrisztikusok?
mondoga: "Zokogó finnugrisztikusok?"
Most zokognak, vagy nem zokognak? Megríkatták őket, vagy csak meg lehet(ne) ríkatni, de ők hősiesen ellenállnak? :-)
Teljesen összezavarodik az olvasó már a cím(ek) láttán....
2014. 10. 01, 14:49
Zokogó finnugrisztikusok?
mondoga: Indulattal fogant cikk ritkán jó. Ez kifejezetten gyengére sikeredett. :-(
2014. 10. 01, 13:33
Zokogó finnugrisztikusok?
Untermensch4: @VG: vagy pedig egy viszonylag homogén elitre és hasonlóan köznépre oszló társadalom hieroglif ábrázolása, a zöld hullámvonal pedig rangjelzés
2014. 09. 30, 14:16
Zokogó finnugrisztikusok?
nāj āγi: @Fejes László: Úgy tudtam, hogy meg fogod írni :)
2014. 09. 30, 12:04
Zokogó finnugrisztikusok?
Krizsa: @VG: Ez bizony, amit irtál, minden oldalról körüljárva igaz.
A ten azonban, héberül = adj! No-ten = ad. A héber nu! = na!, na most... Is = ember. Akkor az is-ten a magyarban egy szóösszetétel: embert-...
2014. 09. 30, 11:08
Zokogó finnugrisztikusok?
szigetva: "Más esetekben a tőben a magyaros képzéseknél szokatlan változások mennek végbe: […] novella : novell-, hellén : hellen-, […]." Nem értem: barna : barn-, tehén : tehen--.
2014. 09. 30, 10:49
Zokogó finnugrisztikusok?
a körrajzoló: Én a " finnbugris ", " finnbugrisok ", " finnbugrizmus ", " finnbugrisztika ", " finnbugrisztikus " kifejezések láttán is sírva tudok fakadni. Legszívesebben a " fanyar humor " kategóriába sorolnám ez...
2014. 09. 30, 09:38
Zokogó finnugrisztikusok?
VG: A hímzett ingujjakon a magyar hieroglif írás Ten (Isten) és sarok jele látható. A jel képi tartalma: a sarok hegyén álló égigérő fa, ami Berze Nagy János kutatásai szerint a magyar néphitben azonos az...
2014. 09. 30, 08:43
Zokogó finnugrisztikusok?
lcsaszar: Háromszor el kellett olvasnom, mire megfejtettem:
Mázas (és nem zománcos, az a vaslábas) cserépedényről, és nem agyagedényről van szó. Már ha kiégetik... Tényleg gondolkoztam egy sort...
2015. 11. 23, 16:31
„zománca a jókedv,
alatta pedig a jó agyag csupa gondolat”
Krizsa: @El Vaquero: Vagy a fonológia nem olyan egyértelmű...:-)
2013. 03. 01, 15:50
Zombiképzők nyomában
Krizsa: Iigazad van, hogy nem sokat törődöm az újabb korokkal. Szal, nem ragozom tovább, mert felteszem, hogy helyesen írtad.
A "mélyben" itt az van, hogy én a gyöknyelvészetben (mindaddig, amíg MÁSIK két nye...
2013. 03. 01, 14:08
Zombiképzők nyomában
El Vaquero: @szigetva: először nem értettem, hogy mit akarsz a ty hanggal, aztán leesett. Már kevesebbért is állítottam be embereket a sarokba. Krizsa meg szépen fonológiázzon csak, majd meglátja, hogy a gyökök n...
2013. 03. 01, 13:18
Zombiképzők nyomában
szigetva: @Krizsa: És mindennek mi köze ahhoz, hogy régebben hogyan ÍRTÁK a [c] hangot? Pontosan lehet tudni, hogy az 1910-es években (ha cikket írnék utánanéznék, így nem) változtatta az MTA a korábbi _cz_-t _...
2013. 03. 01, 10:48
Zombiképzők nyomában
Krizsa: Kicsit rossz érzésem van, szigetva. Én egyáltalán nem haragszom senkire, arra se, aki tökéletesen ellentmond nekem (ha nem sérteget... . Hiszen semmi mást nem is tehet:-).
Azonban a vitastílusom (az í...
2013. 03. 01, 09:04
Zombiképzők nyomában
Krizsa: @szigetva: A kereszténység csak 2000, a reformáció pedig 400 éves. Az afro-sémi protonyelv tömeges szókincse és nyelvtani jellemzői azonban (hiszen a héberrel közvetlen kapcsolatban aligha voltunk)
LE...
2013. 03. 01, 01:37
Zombiképzők nyomában
Krizsa: A cikkből: "Az unszol tövéről csak annyit sejtünk, hogy az uszít és az uccu is abból ered."
Valóban keresztül-kasul van közük egymáshoz - mindkét nyelvben.
A héber onesz = erőszak - unszol, ahol az on...
2013. 03. 01, 01:18
Zombiképzők nyomában
szigetva: @Krizsa: „amit régen a magyarban így is írtak” Tévedsz, cz-nek írták, még korábban a katolikus hagyomány cz, a protestáns tz volt. Tsz-nek csak morfémahatáron írták, de ott most is: játszik, metsz, st...
2013. 03. 01, 01:14
Zombiképzők nyomában
Krizsa: Boncol, hurcol, harcol, gürcöl. A C=TSz, amit régen a magyarban így is írtak. A TSz váz mindkét nyelvből kielemezhetően, általában "tesz" jelentésű.
boncol: b'-on-tesz-ol: be-erő-teszelő - a héber on ...
2013. 03. 01, 00:43
Zombiképzők nyomában
Krizsa: A cikkből: "Például a Füred helynévben nem ismerjük fel a fürj tövet és a -d képzőt (ez a szó valószínűleg azt jelentette, hogy ’fürjes, olyan hely, ahol sok fürj van’). Van, aki a fürdik ige tövét lá...
2013. 03. 01, 00:10
Zombiképzők nyomában
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2490
| 2491
| 2492
| 2493
| 2494
| 2495
| 2496
| 2497
| 2498
| 2499
| 2500
...