Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75208
Megjelenített tételek:
|
Dátum szerint
|
Kommentelő neve szerint
mondoga: @LvT: Néhány válasz, csak röviden:
">> De ha már itt szóba került, akkor tisztázzuk azt, hogy van ilyen képző a török nyelvben: <<
Az oszmán-törökben van, amely az oguz nyelvág tagja. A be...
2016. 01. 29, 22:52
Zirc, a Bakony szíve?
Krizsa: 75 LvT, idézem: "Megjegyzem, a <csekély>, <csökken> stb. szavak családjának alapja a csök(ik) a MTESz szerint török eredetű. Az alaki és jelentésbeli hasonlóság összefüggést sejtet. "
Megá...
2016. 01. 29, 17:26
Zirc, a Bakony szíve?
LvT: @mondoga: >> Nem tudom, honnan vetted az "egybehangzóan" kifejezést, az etimológia szinte másról se szól, mint a vitákról. <<
Ahol etimológiát adtak, ott én nem találtam vitát. Ezt jelenti...
2016. 01. 29, 15:28
Zirc, a Bakony szíve?
Fejes László (nyest.hu): A cikk témájához (földrajzi nevek eredete) nem kapcsolódó hozzászólásokat eltávolítottam.
2016. 01. 29, 14:20
Zirc, a Bakony szíve?
Fejes László (nyest.hu): @mederi: „(t=c)”
Ezt nem értem. A c a latinban általában [k]-t jelöl, bizonyos esetekben [sz]/[[c]/[cs]-t, de [t]-t sosem. A [t] ugyan alkalmilag jelölhet [c]-t, de kizárólag i előtt, egy szó végi t-t...
2016. 01. 28, 11:55
Zirc, a Bakony szíve?
GéKI: @mederi:
"Nem lehet, hogy..."
Amit ezzel kapcsolatban itt összeírkáltak, már a "tudós" kollégák... bármi lehet... Úgy látom, hogy gyakorlatilag fogalmunk sincs róla...
Ahogyan a Fejes írta... maximum ...
2016. 01. 28, 11:18
Zirc, a Bakony szíve?
mederi: Nem lehet, hogy egy egyszerűen "Szirt" nevű település latinos olvasata volt
"Szirt" --> "Szirc" (t=c),
majd az "sz-->"z"-vé vált, és
így nyerte el a végleges alakját ez az elnevezés..?
2016. 01. 28, 10:06
Zirc, a Bakony szíve?
mondoga: @LvT: "Ehhez még annyit, hogy a <besenyő> népnév rekonstruált török hangalakja <*bäčänäk>, vö. óorosz <печенѣгь>, bizánci görög <Πατσινάκος>, örmény <Պածինակ>, középkori ...
2016. 01. 28, 05:57
Zirc, a Bakony szíve?
mondoga: @LvT: @LvT:
@alán: >> A Zurchuk mögött szerintem a török "surcuk" kifejezés is állhat: Sur (szur) városfal ill. cuk (dzsuk) kicsinyítőképző. <<
"Itt egyben több probléma is van."
Alán hozz...
2016. 01. 28, 04:27
Zirc, a Bakony szíve?
mondoga: @Fejes László (nyest.hu): @LvT: @Fejes László (nyest.hu):
Én azért meglehetősen furcsának, visszatetszőnek tartom, hogy egy történésszel két nyelvész így vitatkozik.
Egy nyelvésznek tudnia kell, hogy ...
2016. 01. 28, 00:37
Zirc, a Bakony szíve?
mondoga: @LvT: "De ha magát Töbörzsök-öt vesszük, akkor ennek a -zsök végét sem tudják megmagyarázni török alapon. Úgyhogy lehet, hogy besenyő község volt, de ettől a neve nem biztos, hogy besenyő."
Ez egy els...
2016. 01. 28, 00:16
Zirc, a Bakony szíve?
mondoga: @LvT: @LvT: "A te hozzászólásod 3. elemére adott egy mondatos reakciómat* úgy toldottam meg, hogy más értsen belőle."
Felfogtam.
A baj a toldás minőségével van, továbbá ennek következtében mások félre...
2016. 01. 27, 23:10
Zirc, a Bakony szíve?
GéKI: "Karakószörcsök nevének előtagja viszont a vas megyei Karakó, a csehországi Krakov, illetve a lengyelországi Krakkó (lengyelül Kraków [krakuv]) nevével azonos eredetű: személynévből származik."
Mivel ...
2016. 01. 27, 15:29
Zirc, a Bakony szíve?
GéKI: @blogen:
Szerintem, nincs akkora nézeteltérés közöttünk mint azt te gondolod.
A szkíta ( szarmata ) - hun - türk... elemek jóval a KM - be érkezés előtt asszimilálódtak, csak az addigi "gyula" szerepe...
2016. 01. 27, 14:39
Zirc, a Bakony szíve?
blogen: @GéKI: "Egyetértek! - épen ezért, szükségszerű "Árpád - népére" is mint államszervező erőre gondolnunk - és épen ezért nem zárható ki az a lehetőség hogy igazuk volt, és helyesen állították, amikor ma...
2016. 01. 27, 11:42
Zirc, a Bakony szíve?
GéKI: @LvT:
"És a korai csoportokat, törzseket ezek a szálak csatolták össze, nem az etnicitás és a nyelv."
Egyetértek! - épen ezért, szükségszerű "Árpád - népére" is mint államszervező erőre gondolnunk - é...
2016. 01. 27, 10:15
Zirc, a Bakony szíve?
GéKI: @bloggerman77:
"Amíg fel nem vették a kereszténységet, a Rusz egy skandináv állam volt nyelvileg és kulturálisan is."
Hogy ez eddig nekem valahogy nem esett le...
Pedig, Kazanyban egyszer egy tatár mé...
2016. 01. 27, 09:45
Zirc, a Bakony szíve?
bloggerman77: @LvT:
"És a korai csoportokat, törzseket ezek a szálak csatolták össze, nem az etnicitás és a nyelv.'"
**
Az a baj, hogy te nem érted a germánok társadalomszervezését.
Az egy szigorú társadalmi szerve...
2016. 01. 26, 23:30
Zirc, a Bakony szíve?
bloggerman77: @LvT:
"Korábban sokkal jellemzőbb volt a többnyelvűség, így egyrészt az, hogy a Ruszban már szlávul beszéltek a varég előkelők, nem jelentette azt, hogy ne tudtak volna még ósvédül. "
*
Azért brillián...
2016. 01. 26, 23:07
Zirc, a Bakony szíve?
bloggerman77: @LvT:
'Ha tehát volt óészaki nevük, akkor az ugyanúgy fent maradhatott volna,'
*
Oleg - Helge
Olga - Helga
Vlagyimir - Valdemar
2016. 01. 26, 23:03
Zirc, a Bakony szíve?
bloggerman77: @GéKI:
Jól átfordítottad :)
2016. 01. 26, 22:41
Zirc, a Bakony szíve?
LvT: @mondoga: A te hozzászólásod 3. elemére adott egy mondatos reakciómat* úgy toldottam meg, hogy más értsen belőle.
* Mivel a kommentfolyamot az etimológia indította el, én azért lényegesnek tartottam e...
2016. 01. 26, 19:35
Zirc, a Bakony szíve?
mondoga: @LvT: Én itt három megállapítást tettem: 1) a Bakonyban voltak besenyők, 2) Karakószörcsök és társai nem a Bakonyban vannak, 3) Sárbogárdhoz tartozik ma egy régi Hörcsök nevű település is.
Etimológiáv...
2016. 01. 26, 19:17
Zirc, a Bakony szíve?
GéKI: @LvT:
@Fejes László (nyest.hu):
A könnyebb megértés kedvéért átírtam nektek:
Szerintem pedig te látod ezt XIX. sz.-ian, és egyben fekete-fehérre sarkítva. Az a kijelentésed, hogy „a magyarok számára a...
2016. 01. 26, 17:21
Zirc, a Bakony szíve?
GéKI: @Fejes László (nyest.hu):
@LvT: Brilliáns! :)
Valóban - most már csak ugyanezeket az elveket kell alkalmazni a magyarok KM - beli megtelepedése kapcsán is...
Csak a "varég előkelőket" - kell "türk - h...
2016. 01. 26, 16:59
Zirc, a Bakony szíve?
Fejes László (nyest.hu): @bloggerman77: Én nem arról beszéltem, hogy kik laknak Kárpátalján. Az Oroszi nevű telelpülésekről volt szó. Oda bárhonnan települhettek, nem csak Kárpátaljáról. A Kárpátok külső pereme is ruszin.
@bl...
2016. 01. 26, 16:30
Zirc, a Bakony szíve?
LvT: @bloggerman77: Szerintem pedig te látod ezt XIX. sz.-ian, és egyben fekete-fehérre sarkítva. Az a kijelentésed, hogy „a skandinávok számára a szlávok a potenciális rabszolgát jelentették”, idő- és kon...
2016. 01. 26, 12:26
Zirc, a Bakony szíve?
bloggerman77: @LvT:
Ha csak a külső kútfők alapján ismernénk a honfoglalókat, akkor tehetnénk azt a sommás megállapítást, hogy a magyar törzsi arisztokrácia a 10. század végére elszlávosodott, hiszen szláv neveken ...
2016. 01. 25, 23:13
Zirc, a Bakony szíve?
bloggerman77: @LvT:
Azért félelmetes, hogy 20-21. századi módon gondolkodsz 9-10. századi dolgokról.
A skandinávok számára a szlávok a potenciális rabszolgát jelentették. (Ugye megvan, hogy a szláv etnoním az össze...
2016. 01. 25, 23:04
Zirc, a Bakony szíve?
LvT: @bloggerman77: Semmi magyarázni valót nem látok. Vannak elmagyarosodott rokonaim, és ezt az új keletű különbséget felülírja a közös családi tradíció.
2016. 01. 25, 22:38
Zirc, a Bakony szíve?
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2488
| 2489
| 2490
| 2491
| 2492
| 2493
| 2494
| 2495
| 2496
| 2497
| 2498
...