Sértő a Felvidék?
Honfitársai számára sértőnek nevezte a Felvidék név használatát a hivatalos megnyilatkozásokban szerdán a szlovák parlament elnöke.
Pavol Paška a TASR szlovák közszolgálati hírügynökségnek adott interjújában azt mondta: „végletekig menő illetlenség” a „szlovákok számára sértő” Felvidék kifejezés használata a hivatalos megnyilvánulásokban.
A politikus erről azután beszélt, hogy Potápi Árpád, az Országgyűlés nemzeti összetartozás bizottságának fideszes elnöke a testület révkomáromi ülését „felvidéki találkozónak” nevezte.
A cikk az ajánló után folytatódik
Pavol Paška szerint senkit nem zavarhat az, ha egy ország érdeklődést tanúsít a határon túl élő nemzettársai iránt. Ugyanakkor úgy vélte, vannak olyan történelmi pillanatok a két ország kapcsolatában, amelyek okot adnak arra, hogy elgondolkodjon, vajon mi a lényege ennek a gondoskodásnak. „Végletekig menő illetlenségnek tartom, amikor hivatalos szinten olyan kifejezéseket használnak, amelyeket mi, szlovákok történelmi szempontból rosszallunk és sértőnek tartunk” – tette hozzá.
A szlovák törvényhozás elnöke ugyanakkor leszögezte: a bizottsági ülés témáit a határon túl élő magyarok iránti gondoskodás legitim megnyilvánulásának tartja, de a találkozó megszervezésének körülményeit megkérdőjelezi.
Arra a kérdésre, hogy vajon a történtek ronthatnak-e a szlovák-magyar viszonyon, Paška annyit válaszolt: reméli, nem. A pozsonyi parlament elnöke az interjúban jelezte: a közeljövőben levélben indítványozza majd, hogy fejlesszék a két ország törvényhozásainak együttműködését.
Tényleg sértő?
Valójában természetesen a Felvidék szó önmagában nem sértő. Az azonban a szlovákok számára valóban sértő lehet, hogy a szót a magyarok jelentős része a Szlovákia elnevezés használatának elkerülésére használja.
A felvidék közszóként hegyvidéket, felföldet, magasan fekvő tájat jelent. Ebben az értelemben vált földrajzi elnevezéssé, és eredetileg Felső-Magyarország, azaz nagyjából a mai Szlovákia hegyes tájait jelentette. Ma elsősorban a szlovákiai magyarsággal, a magyarlakta területekkel kapcsolatban használatos – Szlovákia gazdasági életéről szólva például jóval ritkábban találkozunk vele. A helyzet paradoxona, hogy a szlovákiai magyarság túlnyomó többsége Szlovákia alföldi vidékét lakja. Indokolt tehát az a feltételezés, hogy a szó használatát egyedül Szlovákia nevének kerülése jelenti: ez pedig aligha értelmezhető másként, mint verbális irredentizmusként, melyet minden szlovák joggal érez hazája egységességének jelképes megsértéseként.
Természetesen nem igaz az, hogy mindenki, aki Felvidékről vagy felvidéki magyarságról beszél, burkoltan határrevíziót követel. A kifejezés ma már annyira bevetté vált, hogy sokan automatikusan, a keletkezésének hátterére nem gondolva, újonnan kialakult jelentésében használják. Ennek ellenére a szlovákok jogosan érezhetik sértőnek. Indokolt lenne, hogy a hivatalos kommunikációban ezért is, de pontatlansága miatt is kerüljük.
Hozzászólások (168):
Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Az összes hozzászólás megjelenítése
168
Fejes László (nyest.hu)
2012. november 29. 15:55
@fakir: Persze, nyilvánvaló az irónia... :)
167
fakir
2012. november 29. 15:51
166
Fejes László (nyest.hu)
2012. november 29. 15:45
@fakir: Köszönjük, szép példája annak, hogy egy önérzetes szlovákiai magyar sem használja a Felvidék szót.
165
fakir
2012. november 29. 15:37
164
bloggerman77
2012. július 30. 15:58
Volt itt pár szó a történelmi személyek, többek közt Benyovszky "ellopásáról". Pont ma láttam a Domovina nemzetiségi magazinban, a Nás Benovsky c. filmet, ami - micsoda véletlenség - arra volt kihegyezve, hogy Benyovszky a legnagyobb 18. századi szlovák történelmi személyiség.
A megszólaló verbói helytörténész azzal próbálta igazolni Benyovszky szlovák mivoltát, hogy anyja, Révay Rozália - izé, párdon Rozália Revajová - szlovákul végrendelkezett, meg hogy a szentgyörgyi gimnázium matrikulájába Benyovszky mint "prenobilis Sclavus" volt bevezetve.
Közben köztudott, hogy az evangélikus egyház részére készült dokumentációt a felvidékiek szlovákul írták, sőt nem csak ők: hiszen még a Pest környéki települések, nem szlovák ajkú evangélikusainak egyházi iratait is mind szlovákul vezették...
Természetesen a verbói történész mélyen hallgatott Benyovszky sajátkezűleg írt, magyar nyelvű levelezéséről.
Az meg egyenesen bosszantó, hogy magyar neveket is szlovakizálnak - Révay Rozáliából így lesz Rozália Revajová... Vagy a Szlovákia Hadtörténete c. könyvben Ocskay László kuruc brigadéros Vladislav Ockaj néven szerepel... A 16-17. századi várháborúk pedig kizárólagosan mint szlovák történelmi események vannak ábrázolva (szlovák/nak minősített), meg sem említik ebben az amúgy angol nyelvű - tehát nyugat-eu-i propagandára készült könyvben, hogy ez a terület akkor a Magyar Királyság része volt...
163
istentudja
2012. július 6. 18:12
162
nemtulnehez
2012. július 6. 17:10
@Sigmoid:
Nagyjabol egyetertunk:)
@Fejes László (nyest.hu):
Nem arrol van szo hogy zavar e vagy nem a tudomanytalansag. A roman nackommunista/panszlavista propaganda betaplalta ezeket az elmeleteket a koztudatba, a naiv jonep elhiszi, es ha latja az ujsagban hogy pl. a magyarok egyetemet akarnak Marosvasarhelyen, a reakcio az hogy menjenek csak a jovevenyek Mongoliaba.
Ami Erdelyt/Romaniat illeti, ha nem hiszed, tanulj meg romanul es olvass bele a kommentekbe barmilyen magyarvonatkozasu cikkben a neten. Talan kikezeli az idealista hozzaallasodat:) Nem egy kissebbsegrol van szo, hanem a tobbsegrol.
161
Sigmoid
2012. július 6. 13:10
Ja bocsánat nem bloggerman77, hanem nemtulnehez a válasz címzettje. :D
160
Sigmoid
2012. július 6. 13:09
istentudja:
Aláírtam. :)
bloggerman77:
"Mit varsz el amikor egy habzo szaju nacionalistat egy magyarellenes beszed utan megtapsolnak a roman parlamentben? Egy normalis orszagban az ilyen bortonben vagy bolondokhazaban van."
Ez a frusztrált társadalmak rákfenéje. Itthon is találsz ehhez hasonló szélsőséget bőven. És most nem feltétlenül a szlovákok vagy románok elleni uszításról beszélek, hanem pl. a Jobbik holdkóros "izraelezéséről". :)
Romániában legalább VANNAK magyarok, és SZOMSZÉDOS Magyarországgal. Szóval magyarellenes beszédet tartani erkölcsileg és szellemileg sötétség, de legalább nem abszurd. Magyarországon Izrael-ellenes beszédet tartani viszont... -.-!
"Az a kulonbseg hogy az un. "hun-magyar" rokonsagot a magyarokon kivul senki sem veszi komolyan, kozben a "dako-roman" meset a magyarok kivetelevel joforman mindenki elhiszi."
***Figyelem, az alábbi pár bekezdés az egészségügyi határérték feletti cinizmust tartalmaz! ***
Mondom én ezt már mióta. Egyszerűen abba kéne hagyni a tiltakozást. Úgyis a külföldiek meghallják hogy HUNgary, meg hogy minden negyedik magyart Attilának hívnak, maguktól összekötik a szálakat, lol. Kit érdekel hogy igaz vagy nem, ha ettől boldogabb lenne a magyar társadalom, akkor hagyni kéne hadd menjen a maga útján. :)
Lám a románoknak se rója fel senki a dáko-román holdkórt, nekünk is simán elnéznék a hunokat.
Amit mondasz, az csak félig igaz. A hun-magyar rokonságot nem "egyedül a magyarok hiszik el", hanem egyedül a magyarok tiltakoznak ellene! :)
159
istentudja
2012. július 6. 12:16
158
Fejes László (nyest.hu)
2012. július 6. 09:23
@nemtulnehez: Á, szóval nem a tudománytalanság zavar, hanem hogy mások ügyesebben hazudnak, mint mi...
157
istentudja
2012. július 5. 20:12
@bloggerman77:Nem,ök nem románok,viszont az ingatlant az ortodox egyház fogja megkapni.Hát téged nem zavar,hogy a három érintett közül csak a magyarokat ítélték el,a románt nem?Nem tudom,ki akar panamát csinálni az ügyböl...
156
bloggerman77
2012. július 5. 19:20
@istentudja:
Mond, nem zavar, hogy a Mikó ügyet egy sepsiszentgyörgyi MAGYAR ember indította el azzal, hogy a ref. egyház a kollégium építésekor a költségek egy részét adta csak, a többit a sepsiszentgyörgyi polgárok adták így, ezért az ügy MAGYAR elindítója szerint a Mikó Kollégium nem a ref. egyházat, hanem a várost illeti.
Hol itt a magyarellenesség? Hol az államosítás? Az ítélet szerint a kollégiumot a sepsiszentgyörgyi önkormányzatnak kell átadnia a ref. egyháznak. Ők románok?
Az bezzeg nem zavar látom téged sem, hogy az ügyben elítélt személyek szemrebbenés nélkül átjátszották a ref. egyháznak azt a tanárszállást is, amit még 1996-ban magánszemélyek megvásároltak? Ez nem magyarellenes ügy, hanem ingatlanpanama, de bizonyos körök magyarellenest "ügyet" akarnak belőle kreálni.
155
istentudja
2012. július 5. 16:51
154
nemtulnehez
2012. július 5. 16:50
@Fejes László (nyest.hu):
Ennek semmi koze sincs a valosaghoz.
Egyuttmukodes nem lehetseges es teljesen ertelmetlen ameddig a magyar nyelvhasznalat vagy egy nyomorult egyetemi magyarszak egy felmagyar varosban legtobbuk szamara irredentizmusnak es szeparatizmusnak szamit. Talan szaz even belul lehetseges lesz a normalis egyuttmukodes, de ez is ketseges.
Mit varsz el amikor egy habzo szaju nacionalistat egy magyarellenes beszed utan megtapsolnak a roman parlamentben? Egy normalis orszagban az ilyen bortonben vagy bolondokhazaban van.
www.youtube.com/watch?v=bhdgjNOHKi8&feature=related
A legtobbjuknek az "egyuttmukodes" abban all hogy lepten-nyomon tudomasunkra hozzak hogy toleraltak vagyunk es hogy kussoljunk.
@Fejes László (nyest.hu):
Az a kulonbseg hogy az un. "hun-magyar" rokonsagot a magyarokon kivul senki sem veszi komolyan, kozben a "dako-roman" meset a magyarok kivetelevel joforman mindenki elhiszi. Ismetelj el sokszor egy hazugsagot, a vegen igazsagga valik. Termeszetesen ilyen hozzaallassal semmi akadalya hogy igazsagga valjon.
Az összes hozzászólás megjelenítése