-
ganajtúrós bukta: Mondjuk az ilyen vitákat én sem értettem.. Még amikor mi "vitázunk" (=beszélgetünk) az leg...2024. 10. 31, 16:26 Hat tévhit a magyar nyelvről
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Valójában semmi értelme nincs annak, amit írsz. Az ilyesmit bullshitel...2024. 10. 31, 12:01 Hat tévhit a magyar nyelvről
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Szerintem maga a rendszer elmélet nem új, és adatolja saját magát olyan példa m...2024. 10. 31, 11:54 Hat tévhit a magyar nyelvről
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Sok önjelölt próféta fordult már meg a Nyesten. De ahhoz, hogy az új e...2024. 10. 30, 20:08 Hat tévhit a magyar nyelvről
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Igen, víz nélkül nincs élet, de a folyó ha kilép a medréből, tényleg őrült.. A ...2024. 10. 30, 20:01 Hat tévhit a magyar nyelvről
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az Oktatási Hivatal (OH) szerint egyértelműek a középszintű történelem írásbeli érettségi utasításai, és nem merülhet fel sem a diákban, sem a javító tanárban a helyes válaszelemen túl egy másik jelenség helyes válaszként való értelmezése.
Ezt Pósfai Péter, a hivatal közoktatási elnökhelyettese közölte pénteken az MTI-vel a Történelemtanárok Egyletének (TTE) kérésére reagálva, és egyben leszögezte: a TTE észrevétele nem fogadható el, és a javítási-értékelési útmutatót nem módosítják.
Előző nap Miklósi László, az egylet elnöke azt közölte: a középfokú történelem írásbeli vizsga javítókulcsának korrigálását kéri, mert az egyik feladatban több helyes választ lehetett adni; ilyenre a múlt évben is akadt példa.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Mint írta, a 8. feladat a.) pontjának első képéhez a túltermelés kifejezés mellett az ipari termelés visszaesése kifejezést is helyes megoldásnak kell tekinteni. Hozzátette, fontosnak tartják, hogy a megoldókulcsban egyetlen helyes válaszként szereplő meghatározás mellett a másik is elfogadható legyen. Miklósi László hangsúlyozta: a minden szempontból korrekt értékelést különösen fontossá teszi, hogy a diákok érettségi eredménye –és ezáltal továbbtanulási lehetősége – akár egyetlen ponton is múlhat.
Pósfai Péter közleményében kiemelte: a középszintű (nem középfokú, ahogy az egylet közleményében szerepel) érettségi 8. feladata a) részének utasításai egyértelműek: A válság mely jelenségei kapcsolhatók a képekhez? Válassza ki a felsoroltak közül a megfelelőt! Minden képhez csak egy elem kapcsolható, három jelenség kimarad.”
Mint hangsúlyozta, így eleve nem merülhet fel sem a diákban, sem a javító tanárban a helyes válaszelemen túl egy másik jelenség helyesként való értelmezése.
Hozzátette: az 1. képhez – ez a nagy gazdasági világválság korából egy karikatúra, amelyen az égből esőként rázuhanó különféle tejesedények, kannák elől esernyővel védekező és menekülő, teli tőgyű tehén látható – a felsorolt gazdasági és társadalmi jelenségek (bankzárlat, a reklámpiac összeomlása, a bankok iránti bizalom erősödése, az ipari termelés visszaesése, túltermelés, munkanélküliség) közül egyértelműen csak a túltermelés kifejezés kapcsolható.
A nagy gazdasági világválság kirobbanásához épp ez a jelenség vezetett – közölte az OH közoktatási elnökhelyettese, hozzátéve: az első világháború után az Egyesült Államok gazdasága gyors ütemben fejlődött, nőtt az életszínvonal, de a konjunktúra a kínálati oldalon erősebb volt, mint a felvevői oldalon. A túltermelés az 1929-es tőzsdeválság kirobbanásakor vált nyilvánvalóvá; a vállalatok nem tudták értékesíteni termékeiket. Ez utóbbi jelenségre utal a karikatúrán, hogy „vissza a feladónak”-jelleggel rázúdítják a termék „előállítójára” a tejet.
Pósfai Péter kiemelte: az ipari termelés visszaesése nyilván a válság következménye lett később, de ez a jelenség semmilyen módon nem kapcsolható a megadott karikatúrához.
Utalt arra, hogy a történelem érettségi részletes vizsgakövetelményeiről szóló rendelet a „források használata és értékelése” során azt várja el a diáktól, hogy az tudjon megadott vagy saját maga által kiválasztott képzőművészeti alkotásokat felhasználni egy-egy történelmi korszak sajátosságainak bemutatásához.
Az elnökhelyettes kitért arra is: a történelem érettségi tételkészítő bizottságának elnökéhez a feladatlapokat javító tanároktól beérkező levelek felháborodásuknak adnak hangot amiatt, hogy az egylet a sajtónyilvánosságot kihasználva nyomást próbál gyakorolni egy egyértelműen hibás megoldási alternatíva helyesként való elfogadása érdekében. Ezzel –egy időre – megtéveszti a diákok tízezreit, bizonytalanságban tartja a javító tanárokat és felesleges indulatokat kelt.