-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A madarak tanulási képességeit vizsgálva azt tesztelték, képesek-e megtanulni a különbséget az építőanyagok között.
A madarak képesek megtanulni, melyik anyag használható jobban a fészekrakáshoz – derült ki egy új kutatásból. Korábban úgy vélték, a gének határozzák meg, milyen építőelemekből rakja fészkét a madár, azaz minden faj saját, veleszületett fészekprogrammal rendelkezik. A kísérletek azonban azt mutatták, a fészek építése sokkal összetettebb, tanulásra épülő folyamat – tudósított a BBC hírportálja a Proceedings-B című brit tudományos lapban ismertetett kutatásról.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kísérletben zebrapintyeknek kínáltak merevebb és puhább madzagot a fészekrakáshoz. „A merevebb madzagot választották, ezzel hatékonyabban tudtak dolgozni, és kevesebb is elég volt a munkához” – magyarázta Ida Bailey, a St. Andrews Egyetem kutatója.
A madarak tanulási képességeit vizsgálva azt tesztelték, képesek-e megtanulni a különbséget az építőanyagok között. Egyik pintycsoport lazább, a másik erősebb, merevebb madzagokat kapott, hogy fészket építsenek belőlük. A következő lépésben választaniuk kellett a kétféle madzag között. Ekkor azok, amelyeknek előzőleg a gyengébb madzagból kellett dolgozniuk, azonnal a merevebbet választották. „Ez azt mutatja, a döntéseikben nagy szerepet játszik a tanulás” – következtettek a kutatók.