-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A kanadai Waterloo-i Egyetem kutatói kifejlesztettek egy, a kutatók munkáját segítő új kérdőívet, amellyel a 18–47 hónapos autista gyermekek nyelvi haladását tudják nyomon követni a szülők válaszai alapján – írta a The Times of India.
A kutatásban összesen 177 szülő vett részt, akik levélben töltötték ki a kérdéssort. A kérdőívet egy fejlődéspszichológiai szakértő, Daniela O'Neill professzor dolgozta ki, és a Language Use Inventory ('nyelvhasználati leltár', LUI) elnevezést kapta.
„A LUI a pragmatikus nyelvi fejlődést méri fel, amely a kornak megfelelő és arra jellemző módon mutatja, hogy a kisgyermekek sikeresen és hatékonyan használják-e a nyelvtudásukat a másokkal való kommunikáció során. Ilyen például, ha segítséget kérnek, észrevételezik az érdekes dolgokat, veszekednek, mesélnek vagy válaszolnak mások kérdéseire. A nyelvi pragmatizmus nagy gondot jelenthet az autizmusban szenvedő gyermekeknek” – mondta dr. O'Neill.
A kollégája, dr. Michael Kramer, a Kanadai Egészségkutató Intézetek tudományos igazgatója szerint a kérdőív „eddig ismeretlen módon segít majd azonosítani az autista gyermekek nyelvi készségeit, a szülőktől kapott részletes válaszok révén pedig tovább folytatódhat és elmélyülhet a kisgyermekkori autizmus kutatása”.
A kérdőív kitöltése 20–30 percet vesz igénybe, a kutatók pedig várják a szülői visszajelzéseket.