-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ha kevés hallgatóval is, de egyelőre működnek a megmaradt finnugor szakok. A finn nyelv továbbra is népszerű, és az észt iránt is van érdeklődés.
Körülbelül fél évvel ezelőtt beszámoltunk arról, hogy Magyarországon jelentősen visszaszorulóban van a finnugrisztika oktatása. Míg a nyolcvanas években csupán három egyetemen volt finnugor tanszék, addig 2000-re ez a szám megduplázódott, idénre megint csak három maradt. Az időközben indult finnugor szakokat is felszámolták, sőt, Debrecenben megszűnt a korábbi finnugor szakos képzés, így finnugor szak már csak két helyen van: Budapesten az ELTE-n, illetve a Szegedi Tudományegyetemen.
Arról is beszámoltunk, hogy a finnugrisztika oktatásának kilátásait tovább rontja, hogy a kedvezőtlen körülmények között lesz-e egyáltalán jelentkező e szakokra. Most utánajártunk a kérdésnek.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Mint Csepregi Márta, az ELTE BTK Finnugor Tanszékének vezetője elmondta, a tanszék által meghirdetett MA-képzésekre összesen tizenketten jelentkeztek, és közülük öten nyertek felvételt. Közülük azonban csak négyen kezdték meg idén tanulmányaikat, ketten finn, ketten finnugor szakon. Bakró-Nagy Marianne, a Szegedi Tudományegyetem Finnugor Nyelvtudományi Tanszékének oktatója (volt vezetője) arról számolt be, hogy idén összesen öt elsőéves MA-hallgatója van a tanszéknek (Szegeden csak finnugor szak van) – ez javulás ahhoz képest, hogy másodéven csak kettő. További pozitívumként elmondható, hogy mindegyik hallgató állami finanszírozású rendszerben tanul – csupán az egyik budapesti hallgató kivétel, ő is csak azért, mert második diplomáját kívánja megszerezni. Szomorú hír viszont, hogy az ELTE-n nem indulhatott meg az észt MA szak, mivel az észt szakos BA-képzés résztvevőinek nem sikerült időben megszerezniük a diplomájukat.
Budapesten finn, észt és finnugor BA-képzésben (úgynevezett minor szakon) több tucat hallgató vesz részt. Két hallgató, aki tavaly finn BA-n végzett, idén már Turkuban folytatja tanulmányait, ami azt mutatja, hogy érdemes ilyen képzésben részt venni, ráadásul igazolja, hogy a bolognai rendszer valóban mobilitási lehetőséget teremtett a magyar hallgatók számára. Szegeden az idegen nyelvi lektorátuson indult észt és finn nyelvi kurzus – különösen az utóbbi népszerű, 40 hallgató jelentkezett rá, de az észt nyelv tanulását is heten kezdték meg. Mivel a nyelvi kurzusok kötelezően választhatóak, ezekért sem kell külön fizetni.
Bár úgy tűnik, a finnugrisztikai képzés egyelőre átvészelni látszik a következő időszakot, a helyzet nem mondható rózsásnak. A Szegedi Tudományegyetemen a különböző tanárszakokra való jelentkezés tavalyhoz képest átlagosan 20 százalékkal esett vissza – annak ellenére, hogy a kormány kiemelten kezelné a pedagógusképzést.