nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Foursquare
Tudasd, hogy merre jársz!

Mobiltelefonunk figyelmeztet, ha olyan környéken járunk, ahol valamit el kell intéznünk. Sőt, arra is, ha azzal a személlyel ülünk egy étteremben, akit oly régóta keresünk. Igaz, ennek az az ára, hogy mindenki tudni fog arról, ha az éjszakát már nála töltjük. Sőt, azt is, mikor mentünk ki a klotyójára.

Marosvölgyi Rita | 2010. november 23.
|  

Valós igény-e, hogy egy péntek estén tudni szeretnénk, hogy merre járnak a barátaink? Tegyük fel, hogy igen. Ha csatlakoznánk hozzájuk, először is ki kell derítenünk, hogy merre járnak. Ehhez természetesen előkapjuk a mobilunkat, ki az iPhone-ját, ki egy Blackberry-t, akad aki a jó öreg „buta telefonra” esküdve tárcsázza a cimborák számát. Ha mindenkit sikerül elérni, jó néhány percet igényelhet a folyamat, míg végre kiderítjük, ki merre ejtőzik. Nincs erre egyszerűbb megoldás, ami nem csak praktikusabb, de költségkímélőbb és még trendibb is? Hogyne lenne? Úgy hívják, Foursquare!

négyZet
négyZet

Itt vagyok, ragyogok!

A 2009. márciusában piacra dobott helymeghatározó szolgáltatás igencsak ifjú titánnak számít a webkettes érában, ettől függetlenül igen rövid idő alatt nagy sikerre tett szert. 2009. márciusa óta a világ bármely pontjáról megoszthatjuk másokkal a lokációnkat: merre járunk, és ott mit csinálunk. Már rögtön a regisztrációkor beköthetjük saját Facebook, illetve Twitter fiókunkat, így a rendszer kérdés nélkül, automatikusan posztolja a lokációnkat, miután becsekkoltunk az adott helyen. Ehhez mindösszesen egy internetkapcsolattal rendelkező mobiltelefonra, illetve Foursquare felhasználófiókra van szükségünk. Akkor sem veszett a fejsze nyele, ha nincs okostelefonunk, hiszen az 50500-as számra küldött sms-sel jelezhetjük hollétünket – igaz, ez a megoldás egyelőre csak az USA-ban alkalmazható.

Helyünk a világban
Helyünk a világban
(Forrás: Nyest-olvasók)

Jóllehet a Foursqare nálunk még korántsem annyira közszájon forgó kifejezés, mint a Facebook, sikerét mégis könnyű szemléltetni. Beütve a keresőbe a http://foursquare.com/mobile/checkin címet, tanulságos kutakodásba kezdhetünk. A szövegbeviteli mezőbe beírva az „otthon” szót, láthatjuk, hogy az általunk regisztrált városban, hány darab, mások által otthonnak nevezett lokáció van. Így például megtudtuk, hogy a

Nándi & Niki Otthon
Ferenc körút 42
Budapest, 1092

lokáció bizonyára Nándi és Niki lakását jelenti, de akad „Otthoni klotyó” névre keresztelt lokáció is. Végül is miért ne tudatnánk a nagyvilággal, hogy épp a wc-n ülünk, kiváltképp, ha ebben a nyugalmi helyzetben is épp okostelefonunkkal babrálunk?

Egocentrum

Joggal gondolhatjuk, hogy eltúlzott én-kultusz lapulhat a szolgáltatás sikere mögött, ami másról sem szól, csak arról, hogy én hol ebédeltem, én hol dolgozom, én mikor fekszem a fürdőkádban, és én kinél töltöm az éjszakát. Tabukat döngetünk? Bizonyára.

Az 2010-es októberi statisztika szerint világszerte 4 millió felhasználója van a Foursquare-nek, és bizonyára ez a szám percről percre növekszik. A userek egyre bővülő számán túl, a Foursqare 2.0 szeptemberi debütálása is bizonyítja, hogy az ötletgazda Dennis Crowley és Naveen Selvadurai kicsit sem érzik befejezettnek találmányukat. A továbbfejlesztett verzió már jóval felhasználóbarátabb, mivel míg saját helyzetünk, és check-in múltunk, illetve aktivitásaink (például sörözés az xy helyen) a „to dos” (teendők) listájában szerepel, addig partnereink hasonló információit a „tips” (tippek) menüpont alatt találjuk. Szintén újításnak számít a tennivalók listázása (to-do list), melynek használatával a rendszer figyelmeztet minket, hogy jártunkban épp van-e bármilyen elintéznivalónk az adott környéken.

Pokolbéli víg napjaink
Pokolbéli víg napjaink
(Forrás: Nyest-olvasók)

A szolgáltatás persze nem kis reklámerővel bír, hiszen a júzerek megosztják helyzetüket, melynek hatására jó eséllyel több másik felhasználó is az adott helyszínre látogat, ami egy vendéglátóipari egység esetében pénzben is mérhető haszonnal jár. Ezt maga az alkalmazás is honorálja, hiszen ha sokszor csekkolunk be egy adott helyen, ott könnyen „mayor” kategóriásak lehetünk, amit stílszerűen egy aranykorona szimbolizál. Ez a számláló 60 napos időintervallumra terjed ki, vagyis ennyi idő alatt dől el, hogy melyik lokáció nyeri el a legtöbbször látogatott helyszín díját. Mindebből logikusan következik, hogy mindazon felhasználóknak élete, akiket barátnak jelölünk és láthatjuk a Foursqare-múltjukat, nyitott könyvként tárul elénk. A játékba persze beleférnek olyan bohócságok is, mint a hell, vagyis pokolként könyvelt lokáció, amihez frappáns megjegyzés is társul: a pokol egy meleg hely. A gyakorlatban mi ebből annyit látunk, hogy a Facebook-ra belépve, a feedek között megjelenik, hogy barátunk bizony pokolra szállt, mindezt természetesen lájkolhatjuk is.

Randi a láthatáron

Azon túl, hogy a Foursqare jópofa játék, és adott esetben nagyon hasznos szolgáltatás, nem szabad elfelejteni, hogy számolnunk kell az olyan hosszú távú hatásával, mint például a vendéglátóipari egységek felkapottsága, vagy épp kikopása a köztudatból. Idehaza ettől természetesen még messze járunk, bár 2010. április 16-án megtartották az első budapesti Foursqare napot, melynek célja az volt, hogy egyetlen szórakozóhelyen összegyűljön minimum ötven felhasználó. A webisztán blog beszámolója szerint már kifejezetten magyar agyszüleménnyel is kiegészült a Foursqare: a négyeshatos applikáció segítségével már útvonaltippeket is kérhetünk végcélunk eléréséhez.  Természetesen az applikációk száma szinte végtelen, így akad Fashionsquare is, mellyel kijelölhetjük kedvenc üzleteinket, ha pedig társat keresünk, telepíthetjük DateSquare-t, ahol megadhatjuk, hogy milyen párra vágyunk, majd rögtön riasztást kapunk, ha egy preferenciánk szerinti személy kerül a közelünkbe. Mi lesz ennek a vége? Nehéz lenne megjósolni, de jobb felkészülni a Facebookfalon sokasodó Foursqare-helyzetjelentésekre, csak ne lepődjünk meg, ha barátaink a pokolból, vagy épp a mennyből adnak hírt magukról.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
1 BPE 2010. november 23. 16:15

Ez hátborzongató. Lehet, hogy üldözési mániám van, de nincs az a pénz, amiért én ezt használnám. Ezen kívül, figyelembe véve a statisztikát, hogy a házas emberek legalább 40%-a időnként félrelép, meg azt, hogy nagyon sokan betegesen féltékenyek (sokszor alaptalanul), én nagyon sok válást vizionálok.

Információ
X