nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Rossz hír: nincsenek időutazók az interneten!

Amennyiben már olvasta ezt a cikket a jövőben, most nyugodtan kihagyhatja.

nyest.hu | 2014. január 12.
|  

Tegyük fel, hogy időutazók vagyunk, és a múltba kívánunk menni. Kibírjuk-e vajon, hogy ne említsünk meg olyasmiket, amit mi már tudunk a jövőben? Nem, vagy nagyon nehezen. Így logikáztak michigani fizikusok, akik átkutatták az internetet említések után, amelyek valamilyen jövőbeli történésre vonatkoznak. A kutatáshoz a nagyobb közösségi oldalakon böngésztek a kétezres évek elejétől egészen 2013 közepéig született tartalmakat, többek között például azt is vizsgálták, hogy használta-e valaki a Ferenc pápa vagy az ISON üstökös kifejezést még azelőtt, hogy ezek léteztek volna. Abból a feltételezésből indultak ki, hogy mindkét kifejezés olyan számottevő eseményhez kapcsolódik, amelyről a jövőből érkező utazók beszélhetnek online. Sajnos azonban nem találtak semmi nyomot.

Robert Nemiroff, az MTI (Michigan Technological University) fizikusa szerint ez még nem jelenti azt, hogy időutazók nem léteznek. Ez az eddigi legnagyobb ilyen jellegű kutatás, és azt sugallja, hogy még ha élnek is köztünk olyanok, akik a jövőből jöttek, nem posztolnak olyan információkat a Twitterre, amik lebuktathatnák őket  mondta a fizikus a Popular Science-nek. (Bár az is lehet, hogy egyszerűen csak nem érdeklik őket a katolicizmus és az üstökösök.)

Nem ez az első eset, hogy valaki megpróbált bizonyítékot találni az időutazás létezésére. Stephen Hawking elméleti fizikus 2012 júliusában házibulit rendezett, de a meghívókat csak a kijelölt dátum után küldte ki. Sajnos senki nem ment el.

Sheldon Cooper és az időgép az Agymenők c. sorozatban
Sheldon Cooper és az időgép az Agymenők c. sorozatban
(Forrás: Wikimedia Commons)

Nemiroff elmagyarázta, hogy azért nem olyan időutazókat kerestek, akik a múltból jöttek a jelenbe, mert a múlt információit eleve tudjuk, és tudomásuk szerint a múltban még senki nem épített időgépet. Egyébként a Twitter volt a leghasznosabb a keresés szempontjából, a Google túl sok hamis pozitív találatot hozott, a Facebook pedig megengedi a felhasználóknak, hogy átállítsák a posztok megjelenési dátumát, így ez össze is zavarta a keresést. 

A tudósok a negatív eredmény ellenére is bemutatták tanulmányukat egy tudományos találkozón, sőt, több tudományos laphoz is beküldték közlésre. Nemiroff elárulta, hogy a kutatás ötlete egy egyetemi hallgatókkal folytatott pókerparti közben vetődött fel.

Forrás

Popular Science: Study Finds No Tim Travelers On The Internet

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
1 Pesta 2014. január 12. 11:06

Még a nagy szakemberek se bírják kiverni a fejükből azt az elképzelést (mert ez csak elképzelés, nem elgondolás), hogy az idő olyan, mint egy számegyenes, holott ezt már a legelemibb tapasztalat is megcáfolja..

2 Sultanus Constantinus 2014. január 12. 12:09

Gondolom, ez a cikk csak valami vicc...

@Pesta: "Még a nagy szakemberek se bírják kiverni a fejükből azt az elképzelést (mert ez csak elképzelés, nem elgondolás), hogy az idő olyan, mint egy számegyenes"

Mert olyan is. Ami egyszer megtörtént, az nem fog megtörténni még egyszer ugyanott, ugyanolyan körülmények között, ugyanazzal az eredménnyel és úgy, hogy azóta nem változott meg semmi. Ez egy nagyon egyszerű tény, amihez nem kellenek fizikusok meg tudósok, hogy bárki belássa. Ami pedig még nem történt meg, az még nem történt meg, tehát nem ismerjük.

Elméletekről lehet beszélni (hiszen az ember képes bármit gondolatban elképzelni), de az elmélet is marad.

3 szigetva 2014. január 12. 12:44

@Sultanus Constantinus: @Pesta: Azért ne felejtsétek el, hogy a Föld is laposnak látszik és nagyon sokáig úgy gondolta az ember, hogy az is.

4 Kormos 2014. január 12. 12:54

@Sultanus Constantinus:

"Elméletekről lehet beszélni (hiszen az ember képes bármit gondolatban elképzelni), de az elmélet is marad." - Az elmélet nem az, amit az ember gondolatban elképzel. Az utcán persze azt is lehet elméletnek nevezni, de az elmélet a valóságban nem fantáziálás, hanem komoly, megalapozott elképzelés.

"Stephen Hawking elméleti fizikus 2012 júliusában házibulit rendezett, de a meghívókat csak a kijelölt dátum után küldte ki. Sajnos senki nem ment el." - Nem túl meglepő, ha én visszamennék, én sem mennék el.

5 Kormos 2014. január 12. 12:54

@Sultanus Constantinus:

"Elméletekről lehet beszélni (hiszen az ember képes bármit gondolatban elképzelni), de az elmélet is marad." - Az elmélet nem az, amit az ember gondolatban elképzel. Az utcán persze azt is lehet elméletnek nevezni, de az elmélet a valóságban nem fantáziálás, hanem komoly, megalapozott elképzelés.

"Stephen Hawking elméleti fizikus 2012 júliusában házibulit rendezett, de a meghívókat csak a kijelölt dátum után küldte ki. Sajnos senki nem ment el." - Nem túl meglepő, ha én visszamennék, én sem mennék el.

6 Kormos 2014. január 12. 12:54

@Sultanus Constantinus:

"Elméletekről lehet beszélni (hiszen az ember képes bármit gondolatban elképzelni), de az elmélet is marad." - Az elmélet nem az, amit az ember gondolatban elképzel. Az utcán persze azt is lehet elméletnek nevezni, de az elmélet a valóságban nem fantáziálás, hanem komoly, megalapozott elképzelés.

"Stephen Hawking elméleti fizikus 2012 júliusában házibulit rendezett, de a meghívókat csak a kijelölt dátum után küldte ki. Sajnos senki nem ment el." - Nem túl meglepő, ha én visszamennék, én sem mennék el.

7 Sultanus Constantinus 2014. január 12. 14:34

@szigetva: Csakhogy elég hamar sikerült is bebizonyítani, hogy nem így van. Kötve hiszem viszont, hogy sikerül is valaha a gyakorlatban bizonyítani, hogy az idő visszafelé is tud telni, egészen egyszerűen azért, mert ez egy képtelenség. Az idő ugyanis nem más, mint a világmindenségben történő változások egymásutánja. A változások viszont soha nem működnek visszafelé, akkor sem, ha egy-egy véletlen folytán látszólag ugyanazt az eredményt kapjuk vissza. Tehát valójában akkor van csak értelme időről beszélni, ha a dolgok változnak. Ha pedig változnak, akkor az csak egyirányú lehet. Pl. az élőlények csak öregedni tudnak, a fordítottja nem képzelhető el, vagy ha egy könyv lapjai megsárgulnak a fénytől, az sem működni a visszafelé, stb.

De nem is ez a legfőbb probléma az időutazás elméletével, hanem az, hogy egyszerre mindennek vissza kellene változnia (az utazó szemszögéből) az egykori állapotára, amit legfeljebb filmen nézhet vissza, ám egymással párhuzamosan fizikai képtelenség ugyanazon dolog kétféle (egy múltbeli és egy jelenbeli, vagy egy jelenbeli és egy jövőbeli) állapotának ugyanabban az időpontban való létezése.

Lehet, hogy az atomok szintjén ez az elmélet működik, de annak csakis az lehet az oka, hogy az állapotok száma igencsak korlátozott, vagyis az a valami mindig visszatér oda, ahonnan indult, mert más választása nincs. De ez bonyolultabb rendszerek esetén nem működhet.

8 mederi 2014. január 12. 18:28

Vicces gondolatok vannak a cikkben, de

"Minden erővel szemben fellép egy ugyanolyan nagyságú, de ellentétes irányú ellenerő." Ez ismert fizikából.

Mi van, ha ez nem csak az erővel kapcsolatban, hanem a történésekkel kapcsolatban is lehetséges, és az irány nem csupán térben, hanem (tér-) időben is működik (a múlt sétálna elénk)? Nem tudom lehetséges-e valamiféle igazi jövőbe látás, de a tér-idő elméleti visszahajlíthatóságáról már olvastam..

Ami engem illet, nem örülnék annak, ha a jövőmet előre megtudhatnám részleteiben- én maradi -inkább az időutazás ellen drukkere vagyok..:)

9 Sultanus Constantinus 2014. január 12. 19:46

@mederi: "Nem tudom lehetséges-e valamiféle igazi jövőbe látás, de a tér-idő elméleti visszahajlíthatóságáról már olvastam..."

Hát de ez is csak elméleti. :)

Azt elképzelhetőnek tartom, hogy óriási nagy, csillagászati távolságok esetén a fény nem egyenes vonalban terjed, vagyis elméletileg lehetséges, hogy egy égitest valójában közelebb van, mint ahogy a róla visszaverődő fény vagy elektromágneses sugárzás alapján megállapították, de ez is csak elmélet (sehogy nem lehet bebizonyítani). Még a fekete lyukak létezésére sincs közvetlen bizonyíték, csak számítások alapján való feltételezések. (Aztán a gyakorlatban meg máig nem tudta megmondani az a sok nagytudású fizikus, hogy 1908-ban mi történt a Tunguzka-vidéken Szibériában.)

10 El Vaquero 2014. január 12. 19:47

@Sultanus Constantinus: nem, ebben nincs igazad. Amit te írsz, az az időnek egy hétköznapi fogalma, Einstein előtti felfogása. Azóta már tudják, hogy csak egy dimenzió, nem abszolút, nyúlásra, rövidülésre, görbülésre képes a térrel együtt, és nem csak események egymásutánja, hiába ellentétes a józan ésszel. Az idő pedig folyhatna visszafelé is, csak egyetlen dolog akadályozza ezt meg: a termodinamika a fő tételeivel, különös tekintettel az entrópiára. A világmindenség az alacsonyabb energiaállapot felé, az egyre nagyobb rendezetlenség, entrópia irányában halad. Van erről egy jó videó:

www.youtube.com/watch?v=DT13sk8ZJ3k

11 Sultanus Constantinus 2014. január 12. 19:57

@El Vaquero: "Amit te írsz, az az időnek egy hétköznapi fogalma"

Mivelhogy nem is lehet másképpen elképzelni, mint egy hétköznapi fogalmat (és az időutazásról szóló sci-fik is az idő hétköznapi fogalmát használják).

"Az idő pedig folyhatna visszafelé is, csak egyetlen dolog akadályozza ezt meg: a termodinamika a fő tételeivel, különös tekintettel az entrópiára."

Pontosan, ezt magyaráztam tulajdonképpen, csak nem akartam az entrópiát belekeverni (nem biztos, hogy mindenki érti, micsoda). Szerencsémre egy évig hallgattam termodinamikát. :)

12 Krizsa 2014. január 12. 20:31

A zárt rendszer (se tömeg, se energia nem jön be és nem megy ki) - entrópiája folyton nő. De miért volna zárt rendszer az Univerzum?

Innentől nem mondom tovább:-).

De hátha valaki erre is tud magyarázatot.

13 Sultanus Constantinus 2014. január 12. 21:12

@Krizsa: Minden természetes folyamat entrópiája nő.

@El Vaquero: Megnéztem a filmet, és végülis nagyjából ugyanaz a végkövetkeztetése, amit én is írtam. Alapvetően a relativitáselmélet érzékelésekről szól, vagyis arról, hogy nagy sebességgel haladva lelassulnak a fizikai változások. Ezt persze lehet úgy értelmezni, hogy az idő lassul le, de nem, mivel egy elméletileg meghatározott időegység (legyen akár másodperc, perc stb.) az akkor is ugyanannyi, akármilyen sebességgel is halad valami. Az atomórás kísérlet meg azért nem volt számomra túl meggyőző, mert az lehet csupán az eltérő körülmények miatti pontatlanság is.

14 Krizsa 2014. január 13. 05:32

Csak a zárt rendszereknek nő a rendezetlenségük (entrópájuk)! De az Univerzum - mitől volna zárt rendszer? Na mindegy, a cikk csak viccelődés. De ettől még tényleg el lehet gondolkozni azon, hogy miért nem lehet az Univerzum zárt rendszer? Várfalak veszik körül? Ez nyilván szamárság.

Szerintem Hawking, a Nagy Bummjával együtt is nevetséges, vagyis csak egy gondolatfutam. Azt gondolom, hogy csak különleges egészségi állapota dobta fel őt, hogy ennyire futtatták. Az érdekesség. Meg az, hogy a többi fizikus sem ért sokat az egészből.

De ettől még, amiről itt szó van, akár komolyan is gondolkozhatunk rajta. Persze nem az emberre, vagy akár az élettelen kősziklára, az eltört pohárra vonatkoztatva. Így nem vehető komolyan a jövőutazás. A mi "kihűlt" anyagi világunkra nem - ez hülyeség.)

A téridő se nem véges, se nem végtelen, mert az csak a fejekben van: csak az emberi gondolkozás rendszerezési elve.

S az Univerzum - nem zárt rendszer. Ezért a folytonosan növekvő entrópáról semmi biztosat nem lehet mondani (szerintem nem igaz).

Ötlet, amelynek mentén, ha van kedved, tovább lehet gondolkozni:

A neutrinonak sem tömege, sem energiája nincs (nem tudjuk mérni). De mégis "megfogták", kimutatták. Ha nem is mérhető, akkor ez hogy lehet?

A lényeg az, hogy a NEM MÉRHETŐ (a semmi) mérhető anyagenergiává tud felpöfögni és vissza is sűllyedni a "semmibe". Mi az, hogy semmi? Persze, hogy nem semmi, csak nem anyagenergia. Mi meg csak odáig látunk...

Na jó, csak ötletet akartam adni, hogy a NEUTRINO "az asztal sarka", ahonnan el lehet indulni.

(Én ugyan tanultam elméleti fizikát, de azt hiszem, hogy a gondolkozáshoz, a gimnáziumi fizikia tudáson kívül, nem is kellenek a képletek. Csak mégis - aki nem tanult fizikát az egyetemen, annak nehezebb kirostálni az ismeretterjesztő dumákból hogy mi ostobaság.)

15 Avatar 2014. január 13. 09:15

@Krizsa: "A neutrinonak sem tömege, sem energiája nincs (nem tudjuk mérni). De mégis "megfogták", kimutatták. Ha nem is mérhető, akkor ez hogy lehet?"

A neutrínónak töltése nincsen, tömege és energiája van.

hu.wikipedia.org/wiki/Neutr%C3%ADn%C3%B3#T.C3.B6meg

Hawking lekicsinylése után egy ilyen orbitális tévedést megejteni... Nem Hawking a nevetséges.

16 El Vaquero 2014. január 13. 10:25

@Sultanus Constantinus: nem, nem lehet úgy értelmezni. Az idő nem az ember által kreált fogalom, hanem létező fizikai realitás. Persze az ember kreált időfogalma volt sokáig meghatározó, egészen Egykövi Albertig.

 

@Krizsa: nem csak az zárt rendszerek entrópiája nő. Pontosan az entrópia növekedése okozza pl. az univerzum folytonos tágulását, kihűlését, majd pl. a Nap kimerülését. Jó ismeretterjesztő könyvek ebben a témában: Michio Kaku - Hipertér, Stephen Hawking könyvei (különösen Az idő rövid története).

17 Pesta 2014. január 13. 10:59

@szigetva:

és mivel a ház szó nagyon hasonlít az angol house és a német Haus szóra, az utóbbiakat csak a magyarból vették át... Na, kb. így gondolta az ember valaha is, hogy a „föld lapos". Tudományellenességgel aligha vádolható emberek is írták már (pl. Eco), hogy rosszindulató híreszteléseknek tudhatók be ezek ma is bevett „vádak" a felvilágosulatlan barbár emberekről (hasonlóak ezek ahhoz, mint hogy a kereszténység előtt csak barbárság létezett volna). Más kérdés, hogy mennyire vették a kor hiteles képének a populáris, vulgáris, tehát nép körében élő babonákat. Ha ma megkérdeznénk az utca emberét a kvantumfizikáról, alighanem nagyobb sületlenségeket lehetne összeszedni. :)

@Sultanus Constantinus:

ahogy írtad, az idő az egymásutániság (szukcesszivitás) elve. A tér pedig az egymásmellettiségé (szimultaneitásé). Éppen ezért írtam, hogy nem „számegyenesszerű" (lineáris) az idő. Az „időutazás" ún. paradoxona, hogy szimultán kell ott/akkor lennünk, ahol/amikor szukcesszíve kéne - ennek megvalósítása az idő megszűntét jelenti, vagy ami ugyanaz, „örök" jelenlétet mindenhol.

Egyébként az nem merült fel senkiben, hogy azért nem leplezhetjük le az időutazókat, mert az időutazást tesztelő tudományos kísérletben sokkal gyakorlatiasabbak és embrionális állapotban küldik vissza őket?

18 Krizsa 2014. január 13. 10:59

@El Vaquero: Természetesen az ismeretterjesztő dolgokat is átnézem, ha valaki ajánlja. Könyveket nem, de most pl. a Wikit Avatartól. Innen veszem ki, amit most relevánsnak tartok:

"Földi eredetű (terresztriális) neutrínók:

Neutrínók a természetes háttérsugárzásban is keletkeznek a Föld belsejében lévő radioaktív izotópok béta-bomlása során. Ezekben a folyamatokban antineutrínók is emittálódnak. A Földön megmaradt radioaktív magok több milliárd év felezési idejűek, következésképpen igen kicsi a bomlási energiájuk.

Ezért a keletkező neutrínók energiája rendkívül alacsony ( E < 2,6 MeV, emiatt „puha” részecskéknek is nevezik őket.), rendszerint a detektálási küszöbenergia alatt maradnak.

Kivételt csak az U236 – és a Th232 – család néhány közbeeső, rövid életű, ezért ritka izotópja képez: a Pa234, Bi214, Tl210. Az alacsony energiaszint megnehezíti a detektálásukat."

Az én következtetésem (kát diplomám van, elméleti fizikát is tanultam 4 évet):

A (többféle? kételkedem) neutrínó, vagyis neutrínó: LÉTEZIK. Állandó balrafordító optikai tulajdonsága VAN.

Feles spíjne (perdületiránya) is van és én ezt látom a legfontosabbnak. Mert az élet megjelenésének a "kulcsa" a Földön (valszeg máshol az Univerzumban is) az elektron aszimetrikus spínje.

A neutrínó enegiájának meghatározása a mai napig aluldeterminált, vagyis több, mint KÉTSÉGES. Kölcsönhatása azonban anyaggal-enegrgiával: létező - én is bizonyítottnak látom.

Összegezem: az Univerzum az anyagenergiára nézve NEM zárt rendszer (nincsenek falai).

Hanem belül, mindenhol van lehetőség az anyagenergia KIPÜFÜGÉSÉRE (hehe, itt az anyagenergia, sziasztok!), majd újra eltűnésére a nem detektálható "semmibe".

Lehet vitatkozni velem - bármilyen szinten.

19 Pesta 2014. január 13. 11:03

>>Azt elképzelhetőnek tartom, hogy óriási nagy, csillagászati távolságok esetén a fény nem egyenes vonalban terjed, ... <<

Ha jól tudom, volt Einsteinnek egy olyan „gondolatkísérlete", hogy ha felállítanánk a Földön egy szuperteleszkópot, ami átlátna az egész világegyetemen, akkor a Föld másik oldalát kéne látnunk benne. Ez azért is érdekes, mert voltak elméletek (volt itt a Nyesten is róluk cikksorozat), amelyek szerint a Föld üreges és mi a belső homorú felületén élünk - a gondolatkísérlet remekül rímel erre. De ez tényleg csak érdekesség, hogy egymásnak ellentmondó elméletekből hogyan lehet hasonló következtetésekre jutni.

20 szigetva 2014. január 13. 11:42

@Pesta: Nem tudom, miért gondolod vádnak azt a megállapítást, hogy nagyon sokáig evidenciaként kezelte az ember, hogy a Föld lapos, hiszen nem volt ennek ellentmondó tapasztalata. Ugyanígy evidenciaként kezeljük ma is legtöbben, hogy van fent és lent, pedig a világ nagy részén (a súlytalanság állapotában) ez értelmezhetetlen. Ugyanígy naívan azt hisszük, hogy egy kiló toll mindig lassabban esik le, mint egy kilós vasgolyó, mert mindig levegőben próbáljuk.

21 Krizsa 2014. január 13. 12:02

@szigetva: Ennek mi köze az eddig elmondottakhoz, vagy a cikkhez? Vccelek: bárki, bámilyen ötlettel szóljon csak hozzá:-).

22 Sultanus Constantinus 2014. január 13. 16:26

@El Vaquero: Szerintem nem, de mindegy...

@Pesta: Ja hát igen, de én a számegyenest is úgy értelmeztem, hogy nem lehet visszafelé menni rajta. :)

23 szigetva 2014. január 13. 18:39

@Krizsa: Olvasd az előzményét is.

Információ
X