nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Mi az a „halálos bűn”?

Az utóbbi hónapok eseményei azt mutatják, hogy tényleg nem ártana, ha hívők és nem hívők egyaránt tájékozottabbak lennének teológiai kérdésekben. A hitoktatásra tehát valóban szükség van – kérdés, hogy milyen formában.

Fejes László (felelős szerkesztő) | 2013. szeptember 16.
|  

Halálos bűn a homoszexualitás egy hittankönyv szerint – adta hírül pénteken a Hír24. Úgy tűnik, a hír megdöbbenést és felháborodást váltott ki. De vajon tényleg ezt állítja-e a könyv, igaza van-e – illetve egyáltalán: mi a halálos bűn?

A tankönyvben szó szerint ez áll:

A homoszexuális cselekedet azonos nemű személyek közötti szexuális kapcsolatot jelent. Ezek súlyos, halálos bűnök.

A tankönyv tehát nem állítja, hogy a homoszexualitás, tehát a saját nem iránti vonzódás bűn lenne – csupán a „homoszexuális cselekedet”, azaz a vágy beteljesítése az. Bár a könyv tördelése – a bekezdések széttördelése – ezt  elfedi, de az utolsó mondat halálos bűnökről beszél, tehát nyilvánvaló, hogy nem csupán a homoszexuális kapcsolatot, hanem az előtte felsorolt paráznaságot (a házasságon kívüli szexuális kapcsolatot), házasságtörést és pornográfiát is halálos bűnnek nevezi. Érdekes módon a sajtó ezzel az állítással nem foglalkozott, pedig feltehető, hogy a házasságon kívüli szex vagy a pornográfia fogyasztása több olvasót (köztük homoszexuálisokat is) érinthet, mint maga a homoszexualitás. Az pedig, hogy a házasságon kívüli szexet a könyv halálos bűnnek mondja, önmagában is azt jelenti, hogy a homoszexuális viszonyt annak tekinti, hiszen az azonos neműek házasságát az egyház nem ismeri el: azaz a homoszexuálisoknak esélyük sincs arra, hogy vágyaikat az egyház által szentesített keretek között éljék ki. Ezen tehát nem kell külön kiakadni: ha valami meglepő, hát az, hogy ezt a kérdést a könyv külön kiemeli. (Rosszmájúan viszont rákérdezhetnénk, hogy a pedofília, mely a gyerekeket és a katolikus egyházat egyaránt közelebbről érinti, miért maradt ki.)

Ez is csak ugyanolyan paráznaság, mint a többi...
Ez is csak ugyanolyan paráznaság, mint a többi...
(Forrás: Wikimedia Commons / Carloxito)

De vajon tényleg halálos bűn-e a házasságon kívüli szex? Forrásaink ezt sehol nem mondják ki – alább kiderül, hogy nem véletlenül. Az Esztergom-Budapesti Egyházmegye honlapja szerint a hét főbűn, a kevélység, a fösvénység, a bujaság, az irigység, a torkosság, a harag és a jóra való restség sem feltétlenül halálos bűn, de sok súlyos bűnnek gyökerei. Ugyanakkor a honlap is kimondja, hogy „amit Isten parancsai megtiltanak, az akkor is bűn, ha az emberi törvények megengedik, ha az állami törvények szerint nem büntetendő” – és itt külön említi a házasságon kívüli szexuális kapcsolatokat is.

A Katolikus lexikon halálos bűn szócikke sem említi a nemi kapcsolatot a halálos bűnök között, de más konkrét bűnt sem nevez meg. A halálos és a bocsánatos bűn közötti különbséget abban látja, hogy valaki szándékosan szegi meg a parancsolatokat, akkor halálos bűnt követ el, ha nem szándékosan, akkor bocsánatos bűnt. Az tehát, hogy egy bűn halálos-e vagy bocsánatos, nem az dönti el, hogy mi volt a bűnös cselekedet, hanem az, hogy azt abban a tudatban követtük-e el, hogy az bűn. Ami a szexualitás illeti, a szócikk kiemeli, hogy az érzéki ösztönök és a szenvedélyek „csökkenthetik a bűn szabad és szándékos jellegét”. Az ösztönök definíciójából azonban kiderül, hogy az „fajon belül is változatlan” – ez viszont nem csupán a homoszexuálisokra nézve kínos, hanem a heteroszexuálisokra nézve is, hiszen az emberi fajon belül sem érez mindenki ösztönös vágyat a másik nem tagja iránt (vannak homoszexuálisok és aszexuálisok is). Érdekesebb viszont a szenvedélyek definíciója: eszerint ugyanis a legalapvetőbb szenvedély a szeretet – ezek szerint pedig a házasságon kívüli szexuális kapcsolat (történjék bármilyen neműek között) kisebb bűn, ha szeretetből történik, nem puszta kéjvágyból.

Mitől „halálos”?

Sok félreértés ered abból, hogy a halálos bűnt éppen halálosnak nevezik. Sokan hiszik azt, hogy a bűn súlyossága olyan, hogy elkövetője halálbüntetést érdemel – ilyesmiről azonban szó sincs. A halálos bűn úgy értendő, hogy ha valaki ilyen bűnt követ el, az szándékosan szegül ellen Isten parancsának, azaz megszakítja a kapcsolatot Istennel – ha pedig úgy hal meg, hogy ezt a kapcsolatot nem állítja helyre (azaz bűnét nem bánja meg), akkor elkárhozik (nem a mennybe, hanem a pokolba kerül). (Ezzel szemben aki úgy hal meg, hogy csak bocsánatos bűnöket követett el, egy idő után – melyet a purgatóriumban, azaz a tisztítótűzben tölt – bocsánatot nyerhet.)

A halálos bűn elkövetése nem feltétlenül jelenti azt, hogy az ember elkárhozik – a bűn megbánásával bármilyen bűntől megszabadulhatunk. A katolikus egyház azonban bűnbánatként csakis a formális, hivatalos megbánást, azaz a gyónást fogadja el. Téves azonban az a felfogás, hogy egy katolikusnak „elég meggyónnia” a bűnét, és máris bocsánatot nyer: a gyónás csak akkor érvényes, ha őszinte megbánásból fakad.

Gyónás
Gyónás
(Forrás: Wikimedia Commons / Wolfgang Sauber / GNU-FDL 1.2)

Az persze vitatható, hogy saját erkölcsi érzékünk szerint a bűnök megbocsáthatóak-e akkor, ha valaki azokat megbánja. A katolikus egyház kritikája során azonban érdemes szem előtt tartani, hogy ezek a fogalmak csak a katolikus teológián belül értelmezhetőek. Ateistáknak tehát felesleges azon háborogniuk, hogy az egyház szerint ki kárhozik el: ha amúgy sem hiszünk a mennyben és a pokolban, ne izgasson minket, hogy mások szerint ki melyikbe jut. Ugyanezen okok miatt a halálos bűn fogalmán sem érdemes háborogni, ez ugyanis kizárólag a keresztény teológián belül értelmezhető –  akit ez egyébként nem érint azt a halálos bűn fogalma sem érinti.

A pápa a homoszexualitásról

A Hír24 a tankönyv állításait azzal állítja szembe, hogy Ferenc pápa kijelentette: nem kívánja elítélni a melegeket. A teológiai kérdésekben való járatlanság miatt sokan ezt úgy értelmezik, hogy a pápa szerint a homoszexuális kapcsolatok nem tekinthetőek bűnnek – ez azonban egyáltalán nem igaz. A pápa egyértelműen arra utalt, hogy a homoszexuális késztetés, vágy nem bűn – szavai értelmezhetők úgy is, hogy szolidaritását fejezi ki azokkal az emberekkel, akiket olyan vágyak gyötörnek, melyeket az egyház tanítása szerint sehogy nem elégíthetnek ki. Lehet, hogy e szolidaritás kifejezése új az egyház részéről, de teológiai fordulatot nem jelent. Magát a vágyat ugyanis korábban sem tekintették bűnnek: a már idézett egyházmegyei honlap is leszögezi, hogy

Bármennyire gyötörjön minket akármilyen bűnös gondolat vagy vágy, amíg a bűnbe mi bele nem egyezünk, amíg tiltakozunk ellene, nem lehet bűn.

Olyan nyilatkozatot a pápa azonban sehol sem tett, melyben a homoszexuális kapcsolatot ne nevezné bűnnek, és arra sem utalt, hogy az egyház lehetővé kívánná tenni a homoszexuális vagyak bűntelen kiélését – például a melegházasságok bevezetésével. Mindazonáltal érdemes arra is emlékezni, hogy az egyház megítélése szerint elsősorban a házasságon kívüli szex a bűn, és a heteroszexuális, illetve homoszexuális nemi kapcsolat között „csupán” annyi a különbség, hogy az utóbbi nem „legalizálható”.

De mi közük ehhez a gyerekeknek?

Nem találtunk olyan cikket, mely az üggyel kapcsolatban azt a kérdést tette volna fel, hogy miért kell egyáltalán ezzel a témával foglalkozni negyedikes gyerekeknek. A kilenc-tíz éves gyerekeknek fogalmuk sem lehet arról, hogy mi a nemi vágy. Bár tudhatnak egyet s mást a szexualitásról, de az erre vonatkozó fogalmaik még igen homályosak – esetleg lehetnek közöttük tájékozottabbak, de a többségüket ebben a korban még egyáltalán nem érdekli a kérdés. A szaporodás kérdése a biológiaórákon is csak hetedik osztályban kerül elő – ennél korábban nem érdemes tárgyalni a vele kapcsolatos erkölcsi vagy hitbeli kérdéseket.

A másik kérdés az, hogy mikor érdemes megismertetni a gyerekeket az olyan fogalmakkal, mint a halálos bűn vagy az örök kárhozat, pokol stb. Mert az rendben van, hogy valaki ebben hisz, és szeretné, ha gyermeke is tudna erről – de nem mindegy, milyen korban. Nem valószínű, hogy egy kilenc-tíz éves gyermeket érdemes azzal rémisztgetni, hogy ha valami rosszat csinál, akkor a pokolra kerül. Még akkor sem, ha a csokilopásról akarjuk lebeszélni, nemhogy akkor, amikor olyan dolgokról akarjuk lebeszélni, melyek egyébként meg sem fordulnának a fejükben. Az alábbi filmrészletben az iskolaigazgató arra hívja fel a figyelmet, hogy a fagyos időben a diákok semmiképpen se nyalják meg az iskola előtt található vaskorlátot, mert odafagy a nyelvük...

Amíg az egyházak úgy látják, hogy a legcélszerűbb a gyerekek rémisztgetésével távol tartani őket a szerintük nem kívánatos cselekedetektől, addig a szülők felelőssége, hogy ilyen hittanoktatásra beíratják-e gyermeküket. Persze nem könnyű a döntés, hiszen az erkölcstankönyvek sem feltétlenül jobbak. Erre viszont Hoffmann Rózsa sem mondhatja, hogy ehhez az államnak nincs köze.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
1 Blogin 2013. szeptember 16. 11:11

A Biblia és így a katolikus katekizmus is égbekiáltó bűnnek nevezi a homoszexualitást. Ez így szerepel a Szentírásban, nem írhatjuk fölül. A halálos bűn azt jelenti, hogy halált okoz: a keresztény teológia mindig azt állította, hogy az ember örök életre született, de bizonyos tetteivel halált hoz magára. Halál az, amikor az ember nem teljesíti be a sorsát és elveszti az üdvösséget, a színről színre látás örök életét.

A cikk pontos is lehetne, bár nem az, és van egy igen primitív, előítéletes megjegyzése: "(Rosszmájúan viszont rákérdezhetnénk, hogy a pedofília, mely a gyerekeket és a katolikus egyházat egyaránt közelebbről érinti, miért maradt ki.)"

El kell mondani, hogy a statisztikák szerint a katolikus papok 1%-a sem volt érintett gyermekbántalmazásban (nem csupán pedofíliáról beszélünk!). Református lelkészeknél hétszer gyakoribb a vád, de a leggyakoribb tanároknál, illetve minden negyedik eset családon belül történik. Amíg valaki nem tiltja el a tanártól és saját apjától a gyereket, jogosan efféle humoros megjegyzéseket nem tehet.

Amúgy igen részletesen leírt következményei vannak a pedofíliának, az emeritus pápa maga elé vont minden ilyen ügyet, és a Szentszék gyógyító büntetéseket alkalmaz. Nemcsak a világi hatóság folytat le büntetőpert, de az egyházi is a kánonjog alapján, amelynek vége leggyakrabban kiközösítés. Ennél súlyosabb büntetés jelenleg nem ismeretes az egyházban.

A homoszexualitás rendetlen cselekedet, de nem központi kérdés hitünkben. Részletesebben itt írtam a bűnhierarchiánkról: apologetika.blog.hu/2012/11/18/bunhierarchia_a_katolikusok_szerint

2 Rako 2013. szeptember 16. 15:15

A pedofiliára nem kell külön kitérni, mert az

1.) vagy azonos neműek bántalmazása, mely esetben a homoszexuális kapcsolat fedi,

2.) különböző neműekére, mely biztos házasságon kívüli (eltekintve Jemenben, Indiában, stb), tehát itt van elítélve.

3 szigetva 2013. szeptember 16. 15:52

@Rako: Ugye nem gondolod komolyan, hogy egy gyerek életének tönkretétele ugyanolyan bűn, mint két felnőtt házasságon kivüli, egyetértésen alapuló aktusa? Mintha azt mondanád, hogy a helyszinre autóval igyekvő, a piroson áthajtó gyilkost elég lenne a közlekedési szabálysértésért elitélni.

4 Kétel-Kedő 2013. szeptember 16. 15:57

@Blogin: "A Biblia és így a katolikus katekizmus is égbekiáltó bűnnek nevezi a homoszexualitást. Ez így szerepel a Szentírásban, nem írhatjuk fölül." Pontosan hol ?

5 Kétel-Kedő 2013. szeptember 16. 16:05

@Blogin: "El kell mondani, hogy a statisztikák szerint a katolikus papok 1%-a sem volt érintett gyermekbántalmazásban (nem csupán pedofíliáról beszélünk!)" A statisztikák a MEGISMERT, nyilvánosságra került eseteket veszik csak figyelembe. És az 1 % is rengeteg, különösképpen azoktól, akik a hitet HIRDETIK, a hitre nevelnek.

6 Kétel-Kedő 2013. szeptember 16. 16:07

@Blogin: "Amúgy igen részletesen leírt következményei vannak a pedofíliának, az emeritus pápa maga elé vont minden ilyen ügyet, és a Szentszék gyógyító büntetéseket alkalmaz. " Ez viszont már nem segít a szerencsétlen fiatalokon.

7 Kétel-Kedő 2013. szeptember 16. 16:14

@Blogin: "El kell mondani, hogy a statisztikák szerint a katolikus papok 1%-a sem volt érintett gyermekbántalmazásban (nem csupán pedofíliáról beszélünk!). Református lelkészeknél hétszer gyakoribb a vád, de a leggyakoribb tanároknál, illetve minden negyedik eset családon belül történik. Amíg valaki nem tiltja el a tanártól és saját apjától a gyereket, jogosan efféle humoros megjegyzéseket nem tehet." MIÉRT nem? Ki az aki olyan magaslaton áll, hogy tilthatja?

Az pedig, hogy más, vagy más csoportok nagyobb százalékban követnek el egy bűnt EGYÁLTALÁN nem mentesíti az adott csoportot és nem is kisebbíti bűnüket.

8 Kétel-Kedő 2013. szeptember 16. 16:27

@Rako:

"A pedofiliára nem kell külön kitérni, mert az

1.) vagy azonos neműek bántalmazása, mely esetben a homoszexuális kapcsolat fedi,

2.) különböző neműekére, mely biztos házasságon kívüli (eltekintve Jemenben, Indiában, stb), tehát itt van elítélve."

-Tehát ha két felnőtt szabad akaratából homoszexuális kapcsolatot folytat, az pontosan olyan, mint amikor egy pap a rábízott fiatallal, gyermekkel teszi ezt?

-

--Jemenben és Indiában ezek szerint a keresztény vallás helyesnek tartja a pedofíliát

-- Ha egy 8 éves kislánnyal folytat egy pap pedofil kapcsolatot, akkor az pontosan ugyanolyan mértékű bűn, mint amikor két felnőtt folytat házasságon kívüli kapcsolatot ?

9 Fejes László (nyest.hu) 2013. szeptember 16. 16:29

@Kétel-Kedő: „ felhasználóink jelzése alapján a kiadó

- határozott időre eltilthatja a kommenteléstől azt a személyt, aki közösségellenes magatartást tanúsít: indokolatlanul személyeskedik; egy cikk alá sorozatban indokolatlan módon több hozzászólást helyez el (flood)” www.nyest.hu/tartalom/hasznalat-feltetelei

10 Kétel-Kedő 2013. szeptember 16. 16:59

@Fejes László (nyest.hu): A figyelmeztetést tudomásul vettem. Bár nem érzékelem, hogy a felsorolt kizáró tényezők közül melyiket követtem el. Nem voltam közösségellenes,nem személyeskedtem és nem helyeztem el a cikk alatt INDOKOLATLAN módon több hozzászólást.

Vagy úgy kell értelmeznem, hogy a hozzászólásaimat egy fonalra fűzve egy hozzászólásként kellett volna küldenem és nem bontva ?

Köszönettel:

Kétel-Kedő

11 Fejes László (nyest.hu) 2013. szeptember 16. 17:01

@Kétel-Kedő: „Vagy úgy kell értelmeznem, hogy a hozzászólásaimat egy fonalra fűzve egy hozzászólásként kellett volna küldenem és nem bontva ?”

Pontosan. Legalábbis semmiképpen sem öt részletben. Köszönjük.

12 Kétel-Kedő 2013. szeptember 16. 17:08

@Fejes László (nyest.hu): Köszönöm,megértettem.

Még egyfelvetéss: ha több hozzászóló írására reagálok, akkor azokat -gondolom-nem kell összevonnom.

Üdvözlettel:

Kétel-Kedő

13 Galván Tivadar 2013. szeptember 16. 19:03

@Kétel-Kedő: "Pontosan hol?" Na, pontosan ezért kell hittanórára járni. Juszt se árulom el a megoldást.

14 Fejes László (nyest.hu) 2013. szeptember 16. 19:07

@Kétel-Kedő: Attól függ, hány válasz készül. A kommentelés lényege a társalgás, a lényeg az, hogy ha valaki reagál, akkor illik megvárnia más reakcióit is.

15 Kétel-Kedő 2013. szeptember 17. 01:01

@Galván Tivadar: Ez a lehető legegyszerűbb 'érvelés'. Csak az érv-értéke nulla.

16 Annie 2013. szeptember 17. 03:00

"Az utóbbi hónapok eseményei azt mutatják, hogy tényleg nem ártana, ha hívők és nem hívők egyaránt tájékozottabbak lennének teológiai kérdésekben. A hitoktatásra tehát valóban szükség van – kérdés, hogy milyen formában."

Most nem akarok kötözködni, de az utóbbi hónapok eseményei közül a homoszexualitás bűnnek tartása például egy hittankönyv kapcsán merült fel, tehát amit írtál, az gyakorlatilag azt jelenti, hogy a hitoktatásra azért van szükség, mert anélkül nem érthető, ami a hittankönyvben van. :) A pápa nyilatkozata meg eleve csak a katolikusokat érinti, másnak teljesen mindegy, mennyit ért belőle.

17 Fejes László (nyest.hu) 2013. szeptember 17. 09:17

@Annie: „a hitoktatásra azért van szükség, mert anélkül nem érthető, ami a hittankönyvben van” Nem, anélkül nem érthetőek a katolikusok kijelentései általában.

„A pápa nyilatkozata meg eleve csak a katolikusokat érinti, másnak teljesen mindegy, mennyit ért belőle.” Elvben egyet is érthetnénk, de a tények az ellenkezőjét mutatják: a nem katolikusokat láthatóan nagyon is érdekli, hogy miket nyilatkozik a pápa. (Csak sokan nem értik, amit érteni vélnek.)

18 Avatar 2013. szeptember 17. 17:11

@Fejes László (nyest.hu): "Nem, anélkül nem érthetőek a katolikusok kijelentései általában."

Lehet, hogy inkább a katolikusoknak kéne megtanulni, hogy ne beszéljenek mindenféle értelmetlenséget.

;)

19 Szalakóta 2013. szeptember 17. 17:40

@Blogin: Azért nem tudsz támutatni a Bibliában arra az igeversre, ahol a homoszex égbe kiált, mert ilyen nincs is.

Égbe kiáltó bűn a gyilkosság (I. Móz. 4. 10), és a munkások bérének méltánytalan megrövidítése, visszatartása (Jakab levele 5. 4)

20 maxval 2013. szeptember 17. 19:38

A kérdés tipikus műbotrány.

Aki keresztény hívő, az eddig is tudta, hogy Isten elítéli a homoszexualizmust.

Aki meg nem keresztény hívő, annak meg miért nem mindegy ez?

21 Kétel-Kedő 2013. szeptember 20. 15:33

@maxval: Nem TUDTA, hanem HITTE, illetve HISZI.

22 Blogin 2013. szeptember 24. 10:36

@Szalakóta: Ter 19,13: szodómia

Információ
X