nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Még ma is Sztálinra emlékeztet

A troliközlekedés Pesten Sztálin 70. születésnapján indult újra. A Közlekedési Múzeum kiállítása az ős-trolikat, és a 20. század második felének fejlődését mutatja be.

nyest.hu | 2013. december 18.
|  

A troli a legidősebb, ma is használt motoros közúti közlekedési eszköz, 4 évvel öregebb, mint a benzinmotoros gépkocsi. Korábbi vidéki helyszínek után Budapesten 80 éve indult el az első troli. A Közlekedési Múzeum új kiállítása e történetet meséli el. A megnyitóra a múzeum elé érkezett 5 troli, köztük a közel 60 éves első Ikarus troli a pótkocsival, az első prototípus IK260T-as troli is. A járművek vasárnapig lesznek láthatók a múzeum előtt.

Az első trolit 1882-ben mutatta be Siemens Berlinben. A fura jármű egy, a felsővezetéken járó 8 kerekű kis kocsiról, a trolleyről kapta az áramot. Az új közlekedési alkalmatosság gyorsan népszerű lett. 1904-ben, mikor az első magyarországi trolibusz megindult, már Európa közel 20 városában közlekedett. 1904-ben még nem Budapesten, hanem Poprád Vasútállomás és Ótátrafüred között 14 km hosszon 1904 és 1906 között szállított utasokat, míg a vasút meg nem épült. Szintén 1904-ben Nagyszebenben is elindult a troli. Ritkaságszámba menő kétgörgős kontaktkocsi szedte az áramot. 1910 körül Pozsony és Vaskutacska között közlekedett trolibusz.

Az ótátrafüredi troli
Az ótátrafüredi troli
(Forrás: Wikimedia Commons)

Budapesten a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság (BSZKRT) 1923-as megalakulásakor szerződésben vállalta, hogy öt új villamos vonalat létesít Óbudán. A sokáig halogatott Vörösvári út – Óbudai Temető közötti szakaszon a várható alacsony kihasználtság miatt „sín nélküli villamos autóbusz” megépítésére tettek javaslatot. Az első budapesti trolibusz 1933. december 16-án indult el Óbudán. Egészen 1944. szeptember 21-ig járt, ekkor pusztította el a felsővezeték-hálózatot egy bombatalálat.

A budapesti trolik számozása ma is hetvennel kezdődik
A budapesti trolik számozása ma is hetvennel kezdődik
(Forrás: Wikimedia Commons / NZA / GNU-FDL 1.2)

 

Sztálin valójában december 18-án született.

A troliközlekedés – Pesten 1949. december 21-én – Sztálin 70. születésnapján – indult újra. Ekkor a cél a keskeny belvárosi utcákban a villamosközlekedés kiváltása volt. A Közlekedési Múzeum kiállítása az ős-trolikat, és a 20. század második felének fejlődését mutatja be, sok fotóval, tablóval, különleges modellekkel és tárgyakkal, amelyek a korai trolibuszokra emlékeztetnek. A kiállításról képek is letölthetőek, a múzeumban 2014. február 16-ig lesz látható.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!
Információ
X