-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Tévé, számítógép - csak épp a szülő nem vesz részt gyermek szabadidejében? A megfelelő beszédelsajátítás forog veszélyben, számol be a Guardian.
Kevesebb tévézésre és több a szülőkkel töltött időre lenne szükség – régóta hangoztatják ezt pszichológusok, óvónők, pedagógusok. Tudjuk jól, a kicsik megfelelő fejlődéséhez elengedhetetlen a szülőkkel közös tevékenység. Most azonban ettől kézzelfoghatóbb eredményekkel jelentkezett egy brit kutatás: a számítógép és a televízió előtt eltöltött számtalan óra igencsak károsan befolyásolja a beszédtanulást. A kutatók szerint minden hatodik gyereknek beszédelsajátítási nehézségekkel kell megküzdenie emiatt.
A fiúgyerekeket jobban érintik ezek a problémák, derül ki a felmérésekből: körülbelül 25 %-uknak akadnak nehézségeik az anyanyelv elsajátításában, 5%-uk pedig kifejezetten komoly gondokkal küzd ezen a téren. A lányoknál valamivel jobb a helyzet: 13%-uknak nehéz a nyelvelsajátítás, az ettől is problémásabb csoportba 2%-uk tartozik, olvasható a Guardian weblapján.
Az első szó, a beszéd kezdete is kitolódott: a korábbi 10-11 hónaposról akár 3 éves korra. A tanulmány szerint a beszédben adódó nehézségeknek azonban nemigen van közük az anyagi és társadalmi háttérhez. Ahogy Jean Gross szakértő fogalmaz: a gyerekeknek nem drága játékokra, eszközökre van szükségük – hanem a szüleikre.
Hasonlóan aggasztó adat, hogy a gondokkal küzdő gyerekeknek alig több mint fele kapott megfelelő szakmai segítséget logopédustól, specialistától. Egy részüknek ugyan rendelkezésére állt az óvodai segítség, de számos kisgyerek maradt magára beszédelsajátítási problémáival.