nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Zsugorított tudomány

A Zanza tv oldala sok pénzből, sok ember munkájával készült, és elindulásával tátongó űrt töltött be a magyar oktatás területén. Cikkünkből kiderül, mennyire lehet sikeres a tudásmegosztás eme formája a filozófia esetében.

Kamrás Orsolya | 2016. február 12.
|  

2014 őszén indult el a zanza.tv oktató portál, mely jelentős uniós pályázati források felhasználásával, az Európai Szociális Alap és Magyarország költségvetésének társfinanszírozásában valósult meg. A portál célja, hogy mindenki számára hozzáférhető módon, ingyenesen segítse az otthoni tanulást. A Nemzeti Alaptanterven alapuló tartalomfejlesztést az Eduweb Multimédia Kft. vezette konzorcium végezte gyakorló középiskolai tanárok által kidolgozott tananyagok alapján. Az Eduweb Kft. honlapjának információi szerint az oktatóanyag, mely 8 tantárgy 73 témakörbe rendezett tananyagát tartalmazza több mint 500 rövidfilm formájában, mintegy 150 ember kétéves munkájának eredménye. Ezúttal a filozófia tantárgy oktatófilmjeit néztük végig, az alábbiakban ez alapján szerzett benyomásainkat olvashatják.

A zanza.tv nyitólapja
A zanza.tv nyitólapja

A zanza.tv indulása óta több hazai és nemzetközi elismerést is nyert, ami nem véletlen, hiszen az első, ami a honlapra kattintva rögtön szembeötlik, az a rengeteg befektetett munka. Látszik, hogy az elsődleges célközönséget a kamaszok jelentik, a felhasználói felület élénk színekkel, karakteres grafikákkal operál, sokszínű, de nem túlzsúfolt, jól irányítja a figyelmet. Aki látott már néhány jó szándékkal, de amatőr módon elkészített oktató videót, annak különösen szívmelengető érzés találomra megnyitni bármelyik rövidfilmet a sok közül. És amikor már nemcsak a kereskedelmi, de a közmédiában is lépten-nyomon beszédhibás, henyén artikuláló, a súgógépet akadozva olvasó médiaszereplőkkel találkozni, a magyartanár kisimult homlokkal dől hátra, miután a videóra kattintott. A filmek narrátoraként neves színészeink (Epres Attila, Náray Erika, Széles Tamás és mások) szólalnak meg, és tiszta, jó tempójú, szépen tagolt beszédükkel elhitetik velünk, hogy amit hallunk, látunk, az nemcsak hasznos, de érdekes is.

Örvendetes, hogy a feldolgozott tantárgyak között a filozófia is helyett kapott, tekintve, hogy a 2011-ben elfogadott köznevelési törvényben már nem szerepel a kötelezően tanítandó tárgyak között. Mivel csak a szabadon felhasználható órakeret terhére vehető be a helyi tantervekbe, félő, hogy szép lassan kiszorul a közoktatásból, hiszen ezeket sok iskolában inkább más, piacképesebb tantárgyakra szánják, mint az idegen nyelvek vagy az informatika. Mindenesetre egyelőre még ott van a választható érettségi tárgyak között, bár nem valószínű, hogy tömegek élnének a lehetőséggel, a tavalyi középszintű feladatsor alapján nem tartozik a legkönnyebben teljesíthető vizsgák közé.

Etika
Etika

A zanza.tv anyagai között a filozófia 13, egyenként 5 perc körüli hosszúságú filmmel szerepel, ez, ha nem is egy szuszra, de könnyen befogadható mennyiség, és alkalmas arra, hogy használható benyomást kapjunk a portál egészéről is. Másfelől a tantárgy meglehetősen elvont jellegénél fogva különösen alkalmas arra is, hogy megnézzük, hogyan boldogul ez a fajta tudásmegosztás a tananyag érzékletessé tételével. Idegen nyelven eddig is láttunk már példát hasonlóra, a School of Life nevű YouTube csatornán szép számmal találhattunk videókat a filozófia témaköréből is. Ezek látványvilágukban leginkább a Monthy Python animációira emlékeztetnek és elsősorban egy-egy filozófus áll a filmek középpontjában, így néhány életrajzi információ is megjelenik. Ezzel szemben a zanza.tv igazodva az érettségi követelményekhez elsősorban egy-egy filozófiai problémára koncentrál, általában több gondolkodó nézőpontjából is vizsgálva az adott kérdést.

Az idősebb generációk tagjai közül kikerülő nézőknek még a Guttenberg-galaxis idejéből könnyen beugorhat az SH Atlasz Filozófia kötete, a rövidfilmek képi világa árnyképes animációival, lecsupaszított, geometrikus alakzatokon alapuló elrendezésével ezt idézi. Ahogyan annak idején az SH Atlasz üdítő színfolt volt a filozófiai témájú könyvek szürke, monolit, egyáltalán nem felhasználóbarát világában, úgy pár évtizeddel később megfelelően strukturálva és animálva szintén működhetnek ezek a megoldások. Persze közel sincs szó esztétikai orgiáról, nem is ez a cél, a vizuális megoldások mind az átadni kívánt információk szolgálatában állnak. A legnagyobb kihívást talán az egzisztencializmus Heideggeren és Sartre-on való bemutatása jelentette, nem is megy túl mélyre a fogalmak magyarázatában, de hát ember legyen a talpán, aki a semmit plasztikusan ábrázolni tudja. A legsikerültebb kisfilm talán az, amelyik a különböző vallásfilozófiai irányzatokat mutatja, igaz, ez tipikusan egy olyan, jól körülhatárolható téma, ami remekül illeszkedik ezekhez a keretekhez.

Ki irányít?
Ki irányít?

Mindenképp pozitívum, hogy az alkotók igyekeznek a középiskolás korosztályhoz közel hozni még egy olyan absztrakt, nehezen megfogható tárgyat is, mint a filozófia. Nem gügyögnek, de próbálnak olyan szemléltető példákat felhozni, amelyek ennek a korosztálynak is ismerősek lehetnek. Szintén a videók előnyére szolgál, hogy nem próbálják lekerekíteni a dolgokat ott, ahol nem lehet, több a nyitva hagyott, kérdéssel záruló film, mely sugalmazza a hallottak továbbgondolását.

A zanza.tv nagy nekibuzdulással igyekszik reagálni azokra a kihívásokra, amelyeket a digitális bennszülött, Z generációs fiatalok tanítása jelent. Aki nap mint nap közöttük mozog, tapasztalhatja, hogy bár a közoktatás (kevés kivételtől eltekintve) a lineáris, olvasáson alapuló tanulásra igyekszik őket kondicionálni, ez nem igazán hatékony, sőt számos frusztráció forrása. Valamit lelkiismeretesen megtanulnak –tól/-ig, egy adott hierarchia szerint pontokba majd alpontokba szedve, de mikor a szerzett ismereteket alkalmazni kellene, sokszor kudarcot vallanak. Marad a magolás még értelmetlenebb formája, a gyakorlatok mechanikus begyakoroltatása, aminek egyik legelkeserítőbb túlburjánzása, egyben a fából vaskarika maga, a kompetenciamérésre való „felkészítés”. Az iskolán kívüli életben persze többnyire nem így boldogulnak, hanem hálósan haladva az információk között, egyik problémától a másikig. Másrészt akár tetszik, akár nem, az információk befogadása elsősorban már nem olvasva, hanem képekben és hallás útján történik. A zanza.tv jól vegyíti a két módszert, a videók alatt elolvasható a filmek narrációja, így ha valami esetleg nem rögzült, nem muszáj újra megnézni a videót, vissza lehet keresni a szövegben.

A különböző vallásfilozófiai irányzatok
A különböző vallásfilozófiai irányzatok

A másik nagyágyú, amit a zanza.tv bevet a tanulás érdekében, a gamifikáció, vagyis a tanulás folyamatának játékszerű keretbe ágyazása, amit számtalan, iskolán kívüli területről már jól ismerünk: pontgyűjtő hűségakciók, különböző mobil applikációkon elnyerhető jelvények, klubtagságok stb. A zanza.tv-n minden egyes tevékenységet – vagyis ha megnézünk egy filmet, vagy kitöltünk egy tesztet – nyilvántart a rendszer. Folyamatosan nyomon követhetjük, melyik tantárgyban hol tartunk, és ahogy haladunk előre, újabb és újabb jelvényeket kaphatunk. Őszintén szólva nem tudjuk, mennyire mozdultak rá erre a célközönség tagjai, mindenesetre úgy tűnik, egyelőre nincs tele a Facebook diákok zanzás jelvényeinek megszerzését jelző megosztásokkal. Ettől persze még a módszer működhet, és az azonnali visszacsatolás egészen bizonyosan javára válik a tanulási folyamatnak.

A kisfilmekhez kacsolódó feladatsorok fura elegyei a szövegértési, és az ennél jóval mechanikusabb memóriagyakorlatoknak. Arra alkalmasak, hogy a primer megértést ellenőrizzék, de a tanultak elmélyítése, mindezek alkalmazása – ami a filozófia esetében mondjuk egy írásos érvelő szöveg létrehozása, vagy egy disputa − , vagyis a tanulás lényegi része csak ezután következik, és ebben már nehezen nélkülözhetőek a tantermi személyközi interakciók.

Látod a macskát, ami csak a buta emberek elől tűnik el?
Látod a macskát, ami csak a buta emberek elől tűnik el?

Összességében elmondható, hogy a zanza.tv egy hasznos eszköz nemcsak a középiskolások számára, hanem mindenkinek, akit érdekel a tudomány. Ha csak minden tizedik ”ilyet még nem láttál” videó helyett egy-egy ilyet néznének meg a netfogyasztók, máris egy sokkal boldogabb világban élnénk.

Olvasnivaló:

Egy érdekes tanulmány a gamifikációról: Rab Árpád: A gamifikáció lehetőségei a nem üzleti célú felhasználások területén, különös tekintettel a közép- és felsőoktatásra

Interjú Prievara Tiborral, aki hatékonyan alkalmazza a gamifikációt a középiskolai oktatásban

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!
Információ
X