nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Twitter, te boldogságmérő!

A Twitter tudománykatalizátornak is tekinthető: a nyelvészek és pszichológusok után most a szociológusok is érdeklődnek iránta.

MTI | 2009. augusztus 17.
|  

A Twitter közösségi mikroblog-portálnak sokféle jellemzése ismeretes: nevezték forradalmi politikai módszernek és olcsó marketingeszköznek – de sokan egyszerűen elvesztegetett időnek tekintik a legfeljebb 140 karakteres üzenetek küldözgetését. Két kutató most hedoniméterként, boldogságmérő eszközként kívánja alkalmazni.

Mint arról a The New York Times beszámolt, az amerikai Vermont állam egyetemének két statisztikusa, Peter Sheridan Dodds és Christopher M. Danforth azon dolgozik, hogy a népszerű mikroblogok áradatának elemzésével bármely pillanatban ki tudja mutatni a közvélemény hangulatát.

A két kutató a Dow Jones Industrial Average indexhez hasonló rendszert szeretne kifejleszteni, amely „képes általános képet adni arról, hogy az emberek egy adott közössége hogyan érzi magát egy adott időpontban”. „A nagyközönség pulzusára akarjuk tenni a kezünket bizonyos témákkal kapcsolatban” – mondta Dodds.

A közvélemény-kutatásokkal összehasonlítva a nyilvános világhálós üzenetek követése és elemzése azért lehet előnyösebb, mert ezeket nem szűrik meg, és így őszintébb kép rajzolódik ki – fejtette ki Dodds. A Twitteren végzett kutatások révén, tette hozzá, ő és Danforth képes lesz egy órán belül jelezni a nagyközönség reagálását, a folyó eseményekkel kapcsolatos érzéseit.

A két kutató nemrég tanulmányt tett közzé a blogok, dalszövegek és a beszédek érzelmi tartalmáról. A Twitter emocionális mérése a munka következő állomása lesz.

Dodds és kollégája percenként mintegy ezer, azaz naponta kb. egymillió tweetet, azaz legfeljebb 140 karakteres nyilvános szöveges üzenetet elemez, olyan trendeket keresve a leíró kifejezésekben és mondatokban, amelyek az érzelmeket és a hangulatokat juttatják kifejezésre. A páros képes követni a nagyközönség azonnali és hosszabb időre elnyúló reagálását egyes hírekre vagy politikai bejelentésekre.

Előzetes megállapításaik nem különösen meglepőek. A nagyobb táborral rendelkező twitterezők jobbára elégedettebbek, és a legtöbb pozitív tweetet hétvégén regisztrálják, amikor különösen gyakoriak az olyan szavak, mint a „buli”. A hangulat hét közben, amikor például sűrűbb az „iroda” szó előfordulása, rendszerint már kevésbé rózsás.

Bár a szoftver még fejlesztés alatt áll, Dodd reméli, hogy körülbelül úgy működik majd, mint a Google Flu Trends nevű program, amely az influenzajárványok kialakulását jelzi annak alapján, hogy bizonyos kifejezések milyen gyakran fordulnak elő a világhálón.

A két kutató néhány héten belül be akarja indítani a OneHappyBird fantázianevű „hedoniméter” – boldogságmérő – eszköz kísérleti működését. Járulékos kutatási téma lehet a tömeghangulatok kialakulásának és az érzelmek terjedésének vizsgálata, mivel a Twitter-divatok hatnak egymásra.

Információ
X