Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
  • bloggerman77: Ha az újkornál régebbi eredetű magyarokat vesszük számba, akkor nem tisztázott, hogy még a...
    2012. 05. 25, 22:36  Magyarok Baskíriában?
  • bloggerman77: Azért arról ne feledkezünk meg, hogy a cári birodalom területére a 18-19. században igen n...
    2012. 05. 25, 22:31  Magyarok Baskíriában?
  • tkis: Na most szerintem nem én vagyok süket. Ha ez igaz, akkor a kölni mindig a suksükölni-vel r...
    2012. 05. 25, 20:47  Suksükölni szexi?
  • scasc: Nem tudom, a nyesten volt már sokkal durvább illusztráció (a szövegben meg semmi gáz nincs...
    2012. 05. 25, 20:12  Bugrisok és buzik
  • Pesta: Nem kurucinfós eredetileg. A csoportképzésben igazad van. Vagy négy-öt éve nem olvasom egy...
    2012. 05. 25, 19:56  A határon túlról külhonba
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Hirdetési partnerünk

Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Egy újítás hihetetlen hódítása
Arabok-e az arab számok?

Míg a világ nyelveinek írásán több tucat kisebb-nagyobb írásmód osztozik ma is, addig a számjegyek írását szinte teljes mértékben a magyarul arab számok néven ismert számjegyek uralják. Korábban azonban nagyon sok írásnak saját jelölése volt a számokra is. Hogyan, hol és mikor alakultak ki, illetve minek köszönhető az arab számjegyek átütő sikere?

Péli Péter | 2011. március 11.
| |  

Az „arab”számjegyek valójában nem az araboknál alakultak ki, hanem Indiában, és az írás elterjedéséhez képest viszonylag későn. A sumérok és az egyiptomiak is nagyjából az i.e. 3. évezred közepétől már használtak írást, és a számokat is jelölték. A következő 3000 évben népek tucatjai vették át tőlük, vagy alakították ki saját írásmódjukat és számjegyek jeleit, de a ma használt számjegyek története valójában csak i.sz. 500 körül kezdődött Indiában. Természetesen a babiloni, a görög, a római és a kínai matematikusok és csillagászok is használtak számokat, de az áttörő változást csak a számok helyi érték alapú lejegyzése hozta meg.

Al-Hvárizmi szobra Üzbegisztánban.
Al-Hvárizmi szobra Üzbegisztánban. (Forrás: wikimedia commons / Euyasik)

A helyi érték alkalmazásának különlegessége, hogy radikálisan leegyszerűsíti a matematikai műveletek végrehajtását, ami e nélkül folyamatos bonyolult átalakításokat és átszámításokat kíván. A római számokkal is lehet például szorozni és összeadni, de ehhez a jelölt számokat „konkretizálni” kellett, például abakusz segítségével. (ilyesféle eszközöket már ősidők óta ismertek). A jól működő helyi érték alapú matematika feltétele pedig a nulla, de nemcsak a nulla (latin nullus, „semmi”) fogalma, hanem annak jelölése is.

A zéró fogalmáról már a fent említett kultúrákban is tudtak, de rendszeres jelölése sosem terjedt el. A maják ugyan már i.e. 36-tól használtak jelölést a nullára, ez viszont akkor nem jutott, nem juthatott el az óvilágba. Indiában azonban már legalább valamikor az i.sz. 5. századtól elkezdték használni a nulla tízes számrendszer szerinti helyi értéki jelölését. Indiai matematikusok dolgozták ki a nulla alapvető algebrai és aritmetikai alkalmazását is (Brahmagupta, 628). Az indiai számokat és használatukat vette át a perzsa származású Abu Abdalláh Muhammad ibn Músza al-Hvárizmi (i.sz. 780 – 845).

Al-Hvárizmi Bagdadban élt és arab nyelven írta műveit. Bagdadban jelent meg A Számítás hindu számokkal című munkája is 825 körül, és ezzel az „arab” számok visszafordíthatatlanul elindultak hódítóútjukon. Nevéhez nemcsak ez, hanem az algebra és az algoritmus szavak származása is köthető, az előbbi egyik könyvcímének, az utóbbi pedig saját nevének rövidítéséből és latinosításából került be az európai nyelvekbe az első latin nyelvű fordítás után (1145). Maga a zéró szó szintén arab eredetű, a صفر ṣifr, „üres” szó olasz változata honosult meg különböző módokon az európai nyelvekben. (Az arab kifejezés egyébként pedig a szanszkrit sunya fordítása.)

A nagyon jó kulturális kapcsolatokkal rendelkező arab világ tudósai között gyorsan terjedt az új számjelölés, a távolsággal és az idővel azonban kicsit megváltoztak a számok formái. A hindu-arab számokként is ismert jelöléseknek három fontosabb változata létezik ma is: az indiai, a keleti arab és a nyugati arab. Európába e legutóbbi érkezett el, melyeket a 976-os kiadású Codex Vigilanus említ először.

Lentről felfelé: bráhmi (i.sz. 100), dévanágari, perzsa, keleti arab és nyugati számjegyek.
Lentről felfelé: bráhmi (i.sz. 100), dévanágari, perzsa, keleti arab és nyugati számjegyek. (Forrás: wikimedia commons, nyest)

Az új számjegyek európai meghonosodása lassú folyamat volt. A következő lökést a számjegyeket Észak-Afrikában elsajátító olasz matematikus, Leonardo Fibonacci 1202-ben kiadott Liber Abaci című könyve adta, de az általános elterjedés csak a nyomatatás feltalálása után – Gutenberg, c. 1440 – gyorsult fel. Angliában például 1445-ben, Magyarországon pedig V. László (1440-1457) rövid uralkodásának végén jelentek meg az arab számok először. Oroszország a 18. század végén, Nagy Péter uralkodása alatt, Kína és Japán pedig a 19. század végén kezdte el használni az arab számjegyeket. Ma már szinte minden ország és nyelv alapvetően a hindu-arab számokat használja, azoknak is túlnyomórészt az általunk is ismert nyugati arab változatát. Ez alól kivételt csak azok a nyelvterületek képeznek, ahonnan a nyugati arab számok korábbi változata történelmileg származik, tehát főleg az arab országok és India kulturális hatókörzete.

Ez utóbbi területhez főleg Dél-Ázsia és Délkelet-Ázsia tartozik, ahol sok nyelv a bráhmi családba tartozó saját írásmódot használ. Az indiai nyelveken kívül ilyen még például a burmai, a thai, a lao, és a khmer is. Ezek a nyelvek nem csak bráhmi írásra visszavezethető írásjelekkel rendelkeznek, de többségüknek saját, a hindu-arabhoz hasonló, helyi érték alapú számjegyeik is vannak. Ugyan ma már az európai számjegyek is általánosan ismertek ezeken a területeken is, de a hagyományos helyi számjegyek használta is él még. Például e nyelvek wikipédia szócikkei is gyakran a hagyományos számjegyeket használják, és a bankjegyek előlapján is gyakran találkozhatunk ilyen európaiak számára „felismerhetetlen" számokkal.

Vajon milyen számot takar ez az egyiptomi bankjegy?
Vajon milyen számot takar ez az egyiptomi bankjegy? (Forrás: wikimedia commons)

A hindi nyelvű wikipédia is a dévanágari számokat használja, de az indiai bankjegyeken már csak a nyugati arab számok jelennek meg, pont azért, mert az indiai nyelvek többségének saját számjegyei vannak. A dévanágari számjegyekkel is találkozhatunk azért bankjegyeken, például a nepáli rúpiákon.

Az arab világban a számjegyek használata nem teljesen egységes. Egyiptomtól nyugatra az Európában is ismert nyugati arab számjegyek jellemzőek, a többi területen viszont a keleti arab számjegyek az általánosan elterjedtek. Ez a különbség az térség bankjegyeinek számjegyeiben is megmutatkozik. A keleti arab államok papírpénzének előlapján a keleti arab számjegyek szerepelnek, és csak a hátoldalukon láthatóak az európaiak számára is könnyen felismerhető nyugati arab számjegyek, míg Egyiptomtól nyugatra már a bankjegyeken is csak az utóbbi számokkal találkozhatunk.

A fent említett példák ellenére az arab számjegyek sikere szinte teljesnek mondható, és alapvetően a logikusságuknak, praktikusságuknak köszönhető.

(Olvasói kérésre itt egy táblázat a számjegyek európai fejlődéséről:

Arabok-e az arab számok?

Források:

http://mathforum.org/dr.math/faq/faq.roman.html#calc

http://www.omniglot.com/language/numerals.htm

http://www.skypoint.com/members/waltzmn/Mathematics.html

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS) Az összes hozzászólás megjelenítése
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
34 najahuha 2011. augusztus 13. 17:10

Nagyon sok ősmúltbéli tisztázandó dolog van.

Többek között a MÉTER .

A történészek kevésbé figyeltek azokra az összetevőkre, amelyek alapján már 200 évvel korábbra vonatkozóan is kimutathatóak a méter hosszúságának ma használatos ismérvei. Nem is beszélve arról, hogy valójában 6000 éves múltra tekint vissza.....

Csakhogy a MÉTER az ősidőkben KÖRMÉRETET jelentett , ezért nincs sehol "méterrúd"......Helyette viszont ismertek a könyök és kettősláb rudak...

Egyiptomban például az ÉSZAKI LÁB (31,6 cm) ÁTMÉRŐVEL képzett kör kerülete kb. 1 Méter

Az ÉSZAKI LÁB és a MÉTER ugyanazon nevezetes kör két ősi meghatározója.

Ahány ÉSZAKI LÁB az átmérő, annyi MÉTER bármely kör kerülete.

Tehát 3 északi láb átmérőjű kör kerülete 3 méter.

Miért fontos ez ?

Mert így NEM KELLETT a PI-vel számolni.

A métert zsínórral/kötéllel mérték.

Egyiptomi ábrázolása magáért beszél. kis kör, aláhúzva.

A sumérok is ismerték a hosszingát, így bármikor létre tudták hozni az egységes hosszmértéket. Az általuk megalkotott hosszmérték egysége mai értékben : 99,88 cm.

A 60, 360 mint fölosztási rendszer egyfajta legkisebb közös többszörösként került bevezetésre.

A két legfontosabb sumér számot, a 360 és a 366-ot összeköti a PI és a FI kombinációja.

Ismerték a négyzetgyökvonást, leírták a Marduk (Jupiter) sebességváltozatait egy táblázatban, ők írták le először az ekliptikát, a Nap látszólagos pályáját a csillagok között.

Ez a számszaki felosztás önmagát adta.

32 elhe taifin 2011. március 12. 14:59

Vicces :)

31 anokó 2011. március 12. 14:36

@elhe taifin:

Kérdését megpróbálom J.Opperthez továbbítani. A válasz megérkezésekor jelentkezem.

30 anokó 2011. március 12. 14:30

@Fejes László (nyest.hu):

Bocs, hogy a forrásanyagból betű szerint másoltam le a Louvre és a Francia Akadémia szavakat.

Folyamatosan az ős szkítákra hivatkoztam megjelölve forrásként J.Oppert asszírológust. Ön pedig a szkítákról beszél, akik sokkal később tűntek fel a történelem színpadán . Már J. Oppert is háromféle szkítát említ, valószínűleg nem véletlenül.

A körrel kapcsolatos kérdéseire is szívesen válaszolok. A válaszom a kérdés második felére vonatkozik.

Földünk a nap körül nem egészen pontosan 365,25 nap alatt tesz meg egy kört ( elliptikus pályán) Ezt már az ős időkben megszámolták ( megmérték) . Ennek a számnak nagyon sok egész számú osztója nincs.

Most következik az előny!

360:1=360

360:2=180

360:3=120

360:4=90

360:5=72

360:6=60

360:7=51,4286

360:8=45

360:9=40

360:10=36

360:12=30

Figyelmébe ajánlanám a hetes számot, amely különleges státuszt kapott .

Az a ciklus, amelyet mi hétnek nevezünk és napjait hétfő, kedd,szerda,csütörtök, péntek, szombat, vasárnap napelnevezéssekkel illetünk azért lett bevezetve,mert lehetővé teszi a 365 napos napév és a tényleges 365,25 napos év összehangolását. Ez a " továbbgördülés titka"

29 elhe taifin 2011. március 12. 13:57

@anokó: Azt én értem, csak azt nem értem, hogy ez a szkíta elnevezés min alapul.... (Lásd Fejes László hozzászólását)

28 anokó 2011. március 12. 13:49

@elhe taifin:

Ön valamit nagyon félreértett ! Amit állítottam az a következő: Az ős szkíták magukat soha nem, nevezték sumer-nak.

27 Fejes László (nyest.hu) 2011. március 12. 13:19

@anokó: Bocsássa meg böszmeségemet, de mi az a Louwre? És mi az az Akademie Francaise

Komolyra fordítva a szót: pontosan melyik lelet és hogyan bizonyítja a sumérok és szkíták azonosságát? www.google.com/search?q=tello+site:louvre.fr Hogyan tudják az elődöktől származó leletek bizonyítani, hogy kik lesznek majd az ő leszármazottaik?

És még mindig érdekel, hogy mi köze a kör középpontjának a 360 fokhoz, továbbá hogy milyen előnyökkel jár, ha éppen 360 fokra osztjuk fel a kört...

26 elhe taifin 2011. március 12. 12:42

@anokó:

Honnan lehet tudni, hogy a sumerok magukat szkítának nevezték? Milyen korabeli források tudósítanak erről?

25 anokó 2011. március 12. 12:21

@tenegri: Sajnos mi nem egy nyelvet beszélünk.

24 anokó 2011. március 12. 12:19

@Fejes László (nyest.hu):

Böszmeségre sem vagyok hajlandó böszmeséggel válaszolni.

Annyi tiszteletet J. Oppert talán megérdemelne, hogy ne csináljunk belőle hülyét.

Abban 100 százalékban igaza van, hogy a folyamköz ősnépe magát sumernek soha nem nevezte.

Azonban nem ez bizonyítja, ős szkíta mivoltukat, hanem az 1880 ban feltárt tellói leletek, amelyek ma a Louwre féltve őrzött kincsei.

A telloi leletekről szóló todományos leírásokat az Akademie Francaise csak 1882- ben hozta nyilvánosságra. Tehát minden kétséget kizáró módon bebizonyosodott, hogy a folyamközben az igen korai időkben már i.e. negyedik évezredben élt egy ragozó nyelvet beszélő nép, ez pedig az ős szkíta volt, amelyet J.Oppert 1859- ben átkeresztelt sumer- nak.

Az ős szkíta sumer kontinuitás tehát igaznak bizonyult. A sumer ős szkíta kontinuitás ezért nem létező fogalom. ( kontinuitás = folytonosság)

23 tenegri 2011. március 12. 11:58

@anokó: Ennek már megint mi köze a szkítákhoz? Nem látom a megállapításaid és az azok alátámasztásaként felhozott érveid közötti összefüggést.

22 Fejes László (nyest.hu) 2011. március 12. 11:01

@anokó: Az, hogy a sumérok magukat nem nevezték suméroknak, azt bizonyítja, hogy szkíták voltak? Különben kronológiailag legfeljebb az jöhetne szóba, hogy a sumérokból lettek a szkíták, és nem fordítva...

21 Fejes László (nyest.hu) 2011. március 12. 11:00

@anokó: "Azt viszont megpróbálhatjuk elképzelni, hogyan rajzolhattak kört középpont nélkül, és hogyan számolták meg az év napjainak számát." -- Mi köze a 360-nak a középponthoz? Az évről meg valamelyik nagyokos honvédelmi miniszterünk jut eszembe, aki 365 fokos körkörös védelemről beszélt...

20 anokó 2011. március 12. 09:48

@tenegri:

Amikor J.Oppertet megkérdezték, hogy miért nevezte el a folyamköz ősnépét és nyelvét " sumer " nak a következő választ adta. : " A régi babiloni uralkodók sumer és akkád királyainak nevezték magukat. Akkád annak a vidéknek a földrajzi neve volt, amelyet sémiták laktak. Sumer,Babilonia nem sémita lakosságú vidékének elnevezése. Ezért Babilonia nem sémita lakosságát sumeroknak, nyelvüket pedig sumer nyelvnek nevezhetjük." A további vitát vele próbáld lefolytatni, ha ezt a kérdést nyelvészeti kérdésnek tekinted!

Az összes hozzászólás megjelenítése
Információ
X