-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Nagy különbségek vannak a nemek között a matematikai teljesítményben – derült ki a PISA-mérésből. Különösen aggasztó a helyzet Nagy-Britanniában.
A brit tinédzser lányok átlagosan 3 évnyi lemaradásban vannak matematikából a kiválóan teljesítő sanghaji kortársaikhoz képest. Legalábbis ez derült ki az OECD által végzett PISA-felmérések matematikai részéből – írja a BBC.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A teszteredmények elemzéséből az is kiderült, hogy Nagy-Britanniában különösen nagy gondok vannak a matematikai oktatásával – főleg a gyengébb képességű diákok fejlesztésére nézve. Elsősorban a lányok vannak lemaradásban; a matematikai képességek terén a lányok lemaradásban vannak a velük egyidős fiúk mögött. Ez a szigetországbeli matematikaoktatás átgondolásának időszerűségére hívja föl a figyelmet.
A nemek közötti különbség matematikából és szövegértésből minden fejlett országban tetten érhető. A legfejlettebb országokban a fiúk teljesítenek jobban matematikából, a lányok pedig szövegértésből. Andreas Schleicher, a PISA egyik megalkotója azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a matematikai képességek különbségei nem magyarázhatóak semmiféle velünk született nemi különbséggel. Ez inkább azzal magyarázható, hogy a lányoknak kevesebb az önbizalmuk a matematika terén, mert az igencsak fiús tárgynak van elkönyvelve. Ezért a lányok teljesítményével kapcsolatos tanári elvárások is alacsonyabbak. Ez pedig megpecsételi a teljesítményüket, ugyanis az elvárások szoros összefüggésben állnak a teljesítménnyel. A PISA-tesztek matematikával kapcsolatos eredményeivel összhangban vannak egyéb felmérések adatai is. Kimutatták, hogy a lányok sokkal rosszabbnak értékelik saját magukat matematikából, mint a fiúk.
A nemek közötti különbségek korántsem ennyire markánsak a PISA-n legjobban teljesítő államokban (Szingapúrban, Sanghajban). Nagy-Britannia pedig a másik szélsőséget képviseli: itt jóval nagyobbak a különbségek lányok és fiúk között, mint arra előzetesen számítani lehetett. A brit oktatási miniszter úgy nyilatkozott, hogy a lányok felé irányuló kisebb elvárások már a múltéi; a jövőben azt az üzenetet igyekeznek közvetíteni a lányok és a lányos szülők felé, hogy a matematika számukra is ugyanolyan fontos, mint a fiúk számára, hiszen a matematikai tudás szintje befolyásolja a jövőbeli elhelyezkedési esélyeket.
Forrás