nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Agytornász világverseny
Nyelvészeti diákolimpia Magyarországon is

Mit csinál egy nyelvész? Megfigyeléseket végez, szabályszerűségeket állapít meg, amikor nyelvi adatokkal dolgozik. Munkája folyamatos rejtvényfejtés, problémamegoldás, logikai játék. Jó hír, hogy a nyelvészek izgalmas életébe az idei évtől magyarországi középiskolások is bepillanthatnak, mivel Magyarország 2012-től a Nemzetközi Nyelvészeti Diákolimpia résztvevőinek táborát gyarapítja.

Szabó Tamás Péter | 2012. október 4.
|  

A Nemzetközi Nyelvészeti Diákolimpia célja, hogy izgalmas nyelvi problémákat mutasson fel tehetséges, jó logikai érzékű diákoknak. A problémák megoldása nemcsak szellemi kaland, hanem ismerkedési lehetőség más kultúrákkal. Az évről évre megrendezett vetélkedőn idén 27 ország fiataljai törhették a fejüket. A diákoknak csak az eszükre volt szükségük. Még az idegennyelv-tudás hiánya sem lehetett akadály, mert a feladatokat mindenki anyanyelvén oldhatta meg.

Az idei diákolimpia festői helyszíne: Ljubljana
Az idei diákolimpia festői helyszíne: Ljubljana
(Forrás: Demszky Dorottya)

Tuvudsz ivigy?

A nemzetközi nyelvészeti diákolimpia közel ötvenéves története során számtalan kultúrával ismerkedhettek meg a fiatalok. A versenyre készülők a tanév során rendszeresen feladatokat kapnak, azokat beküldik a központba, ahol kiértékelik azokat. A legjobbak országos versenyeken mérkőzhetnek meg, az országos bajnokok pedig kiutazhatnak az olimpiára.

A verseny honlapján szereplő adatbankban gyakran találkozunk olyan feladatokkal, amelyekben a versenyzőnek egy számára idegen nyelven írt szöveget le kell fordítania. Hogyan lehetséges ez? Egy mintaszöveg és mintafordítások segítségével. A minták lehetővé teszik, hogy a diákok felismerjék a legalapvetőbb kifejezéseket, a leggyakoribb ragokat, kötőszókat, névelőket stb., és a megfigyeléseiket kamatoztassák a fordítás során. Más esetekben speciális írásrendszereket kell megfejteniük: olyan ez, mint amikor valaki egy titkosírással lejegyzett szöveget próbál meg elolvasni. De a feladatok között más típusúak is szerepelnek: egyes esetekben például arra kell rájönni, hogyan számolnak egyes nyelvek beszélői.

A fenti példák is szemléltetik, hogy a versenyzők teljesen más típusú feladatokat végeznek, mint amilyeneket egy átlagos magyar diák nyelvtanórán feladatul szokott kapni. Ezért is öröm, hogy szeptemberben Magyarországon is elkezdett szerveződni a diákolimpia országos hálózata. A diákok és felkészítő tanáraik munkáját egy egyetemi oktatókból, kutatóintézeti munkatársakból és középiskolai tanárokból álló csapat koordinálja. A magyar honlap egyelőre csak a legalapvetőbb információkat tartalmazza, de hamarosan felkerül az első feladatsor.

A magyar csapat egyik tagja, Dezsényi Balázs a megoldáson töri a fejét
A magyar csapat egyik tagja, Dezsényi Balázs a megoldáson töri a fejét
(Forrás: Demszky Dorottya)

Hogyan zajlik?

A nemzetközi verseny magyarországi fordulóján bármely középiskola diákjai indulhatnak. A feladatok megoldásának beküldésével lehet nevezni az olimpiára. A verseny zsűrije kijavítja, értékeli a megoldásokat.

A verseny három fordulóból áll. Az elsőt a diák iskolájában vagy annak szűkebb környezetében tartják. Erre 2013. januárjában vagy februárjában kerül majd sor. Ezt követően a megyei (Budapesten kerületi) válogató következik. A második fordulón jól teljesítő diákok a döntő előtt felkészítő kurzuson vehetnek részt, végül pedig az országos döntő következik, valószínűleg a tavaszi szünet utáni időszakban.

A feladatokat persze azoknak is érdemes megoldaniuk, akik nem szeretnének indulni a versenyen, hiszen az érdekes problémák bármely korosztály számára hatékony agytornát jelentenek. Aki nem középiskolás vagy csak nincs kedve a versenyen indulni, annak nem kell beküldenie a megoldásokat, hanem ő maga ellenőrizheti azokat, mivel a honlapon a problémák megoldása is szerepelni fog, a beküldési határidő lejárta után.

A szervezők abban reménykednek, hogy a magyarországi középiskolások a versenysorozat segítségével egyre inkább felfedezik a maguk számára a nyelvészetet.

A ljubljanai olimpián részt vett olimpikonok: Vértes Judit (felkészítő tanár), Kis-Illés Dániel, Dezsényi Balázs, Demszky Dorottya és Medgyesi Zsolt
A ljubljanai olimpián részt vett olimpikonok: Vértes Judit (felkészítő tanár), Kis-Illés Dániel, Dezsényi Balázs, Demszky Dorottya és Medgyesi Zsolt
(Forrás: Demszky Dorottya)

A nemzetközi versenyen majdnem minden évben érkeznek diákok olyan országokból, ahol még nincs hagyománya a nyelvészeti diákolimpiának. Idén több ilyen ország is volt, és a magyar csapat szerezte közülük a legtöbb pontot. Szép siker ez, amelyen felbuzdulva el lehet kezdeni a melegítést, hátha néhány év múlva éremmel tér haza a magyar nyelvészválogatott.

Forrás

A Nemzetközi Nyelvészeti Diákolimpia honlapja mintafeladatokkal, érdekességekkel

A Magyar Nyelvészeti Diákolimpia honlapja

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
4 hritus 2012. október 9. 15:34

tkis: Pont ezért nézegettem én is a honlapot. De ma már találtam feladatot :)

3 tkis 2012. október 5. 21:30

@hritus: Annak idején a Világ-Nyelv vetélkedő is elég magyarosra sikeredett (www.nefmi.gov.hu/nemzetkozi-kapcsolatok/archivum/kozepiskolai-vilag- -- a vetélkedő amúgy szorgosan lopott tán épp a nyelvészeti diákolimpiától is feladatokat). De hátha ez a mostani olimpia majd beindul itt nálunk is (mert a Világ-Nyelv nem folytatódott, pár harmadik fordulós videó őrzi az emlékét a Youtube-on), és pár év alatt belerázódnak a résztvevők és a szervezők is. Nagyon fontos lenne a nyelvészeti-nyelvi ismeretek efféle terjesztése a középiskolások között.

2 hritus 2012. október 5. 15:32

Első benyomásnak nem túl kedvező, ha egy verseny, egy honlap szeptember 28-ára ígéri az első feladatokat, és október 5-én még mindig sehol semmi.

1 Onogur 2012. október 4. 09:33

A '90-es években volt egy számítástechnikai lap, az Alaplap, mely Kaleidoszkóp rovata az olimpiaihoz hasonló feladatokat hozott, persze egyszerűbb formában.

Imádtam, s talán ez is sodort a nyelvészet szeretete felé.

Információ
X