nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
geográfiai eszközök
I. világháború: nem 4, hanem 12 évig tartott

A háború már 1912-ben elkezdődött: konfliktusok csak fokozatosan, 1924-ben haltak el végleg.

MTI | 2014. december 28.
|  

Sajátos megközelítésből, új szempontok alapján mutatja be az első világháborút Nagy Miklós Mihály Magyarország az első világháborúban – Térképek történelmi áttekintéssel című feldolgozása. A közelmúltban megjelent hadtörténelmi atlaszból többek között kiderül, hogy földrajzilag az első világháború valójában előbb kezdődött és később ért véget, mint azt az iskolában tanítják – mondta el a szerző az MTI-nek.

Az atlasz az Osztrák-Magyar Monarchia és benne Magyarország első világháborús részvételére összpontosít. Az események sorából a Magyarországot érintőeket emeli ki. A mű újdonsága, hogy a szerző az 1914 és 1918 között történteket szorosan összekapcsolja a magyarországi Tanácsköztársasággal. Az összetartozó történelmi és térbeli folyamatok megértését a tematikus térképek mellett ábrák is segítik.

A szerző az MTI-nek azt mondta: földrajzi szempontból a magyar hadtörténelem teljesen más árnyalatú, mint ahogy az iskolában tanítják. Példaként említette a történelmi emlékezet szerint az „Amazonassá duzzadt” Csele patakba fulladt II. Lajos király történetét, ami Nagy Miklós Mihály szerint földrajzilag lehetetlen. Kiemelte továbbá, hogy bár jogilag és a köztörténetírás szempontjából az első világháború 1914-ben kezdődött és 1918-ban ért véget, geográfiai eszközökkel és módszerekkel viszont igazolható, hogy valójában az első világháború ennél hosszabb volt.

Nagy Miklós Mihály szerint a Balkán-konfliktusok fokozatosan eszkalálódtak világháborúvá, vagyis a háború már 1912-ben elkezdődött. Emellett földrajzi jelenségekkel, így az államterek változásával igazolható az is, hogy a háború 1923-ig, a Törökországgal kötött lausanne-i béke megkötéséig eltartott. A háború a köztes-európai térségben – amelybe Magyarország is beletartozik – permanens helyi háborúk sorozatában folytatódott. Ezek a konfliktusok csak fokozatosan, 1924-ben haltak el végleg.

Nagy Miklós Mihály a hadtudomány kandidátusa, katonai szakíró. Elsőként ő gyűjtötte össze a világjáró magyar katonákat, illetve publikálta az útleírásaikat. Kutatásai elsősorban a társadalom védelmi intézményrendszere geográfiájára és a magyar hadtörténelem földrajzi vonatkozásaira, tényezőire irányulnak.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS) Az összes hozzászólás megjelenítése
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
23 huntaadum 2015. január 18. 09:41

"Az a külpolitika, amelyet Berchtold gróf vezetett, a világháborúba torkollott be. Ezért hisszük azt, hogy ezt az állásváltoztatást nem lehet „az alapos személyi okok" semmitmondó frázisa mögé elrejteni s a közvéleménynek joga volna tudni, miért kell Berchtold grófnak akkor távoznia helyéről, amikor pedig minden embernek egyébként helyén kell maradnia. "

Népszava, 1915. január 14.

www.bumm.sk/idogep/2015/01/16/lemondott-...odro-kulugyminiszter

22 hovatovabb 2015. január 9. 00:15

biztos jól gondolkozott az a tízmillió halott...

.

önbeteljesítő jóslat, mint Trianon?

.

az első világháborút német biztatásra kezdte meg az osztrák császár. ha neki nem volt szüksége több gyarmatra, akkor nem tudom kinek.

kis osztrákia nagyratörő tervei

21 Untermensch4 2015. január 9. 00:06

@hovatovabb: arra próbáltam utalni hogy kínában volt mongol uralom, abban az értelemben hogy mongol eredetű uralkodói dinasztia. és lehet hogy nem jól fogalmaztam de a mystes által említett "ismétlődő szembenállás" kritikája lett volna hogy kellő kreativitással sok korábbi háborúból kiollózhatunk "ismétlődő szembenállást" attól hogy az újabb háborúkat teljesen más konkrét célokért vívták. európai példa: az első vh alatt az angolok azoknak a vikingeknek a leszármazottai ellen harcoltak akik 1000+ évvel korábban randalíroztak britanniában de ettől még ez nem ugyanaz a háború volt. és nem is "függetlenségi" bár azok az angolok is (az egykori randalírozásból kifolyólag) részben azoknak a vikingeknek a leszármazottai...

a "rövidlátású majmok" viszont vagy jól gondolkoztak vagy elég befolyásosak voltak hogy önbeteljesítő jóslattá váljon a gyarmatok újraelosztásáért vívott háború ötlete.

az amerikánusokra meg feleslegesen acsarkodsz, apránként demográfiai győzelmet aratnak fölöttük a "latinok", a kérdés csak az hogy mi lesz előbb kuba floridában vagy mexikó északibb határral? :)

20 hovatovabb 2015. január 8. 21:59

@Untermensch4: "kínához tartozó mongolok :) Dzsingisz kánra gondolsz meg a kamikázera?"

arra gondolok hogy kellő terjedelemben magyarázva arra is juthatnánk hogy az első világháború akkor kezdődött amikor az első neandervölgyi-hss összecsapás... :)"

ne világojjá má. mikor voltak a mongolok kína alatt? a sárga folyót már ebben az időszámításban is lefoglalták, na de az ordoszi pusztát is csak valamikor az újkorban foglalták le. a han császárság kora nem volt csak kínai, (volt nekik 9 fejedelemségük, de azok kívül is) ott voltak a mandzsuk, az ujgurok, a gogurok a koreaiak, a tibetiek, és Dzsingisz kán a mongol meg h kínai császár volte mivolte hogyvolte nemtuom.

.

"teljes elosztása utáni pillanattól lehetett tudni hogy az újraosztásért háború(k) lesz(nek) majd, a kérdés csak az hogy mikor."

pontosan.

így gondolkozik a rövidlátású majom. akikből a történelem bebizonyította, közülük lesznek a fasiszta majmok. akik hátán meggazdagoknak az előrelátó majmok.

.

Csád-tó? én nem környezeti klímáról beszélek,

hanem

azokról a

zöld négyzetkilométerekről

amiket

a nyugat jóságának következtében a jóságos nyugati cégek

jóságos dollárért

megvesznek (0.12cent)

privatizálnak, a jóságos nyugat jóságából

és a fizetésképtelen hazai őslakosokat (akiket a jóságos nyugat kollektíven indiánoknak nevez) ott hagyja majd megdögleni vagyis hát kárhoztatná ő

a privatizált ivóvizével annak a földjén

mert hát ez róma, az meg provincia!

róma te büdös kurva!

19 Untermensch4 2015. január 5. 22:52

@hovatovabb: a 19.század végére spanyolország olyan válságban volt hogy nagyhatalom létére (ami ekkorra már csak papírforma) nem tudott volna aktívan szerepelni a világháborúban. a "semleges"-t úgy értettem hogy a végére azért kiderült hogy nem az... a "passzív" nem lett volna elég találó.

"kínához tartozó mongolok :) Dzsingisz kánra gondolsz meg a kamikázera?"

arra gondolok hogy kellő terjedelemben magyarázva arra is juthatnánk hogy az első világháború akkor kezdődött amikor az első neandervölgyi-hss összecsapás... :)

visszakanyarodva a cikkhez, a gyarmati torta általad is említett teljes elosztása utáni pillanattól lehetett tudni hogy az újraosztásért háború(k) lesz(nek) majd, a kérdés csak az hogy mikor. a "boldog békeidők" akkori viszonylatban hidegháborús szintű fegyverkezési versennyel is teltek.

"amikor elveszik az őslakosságtól a vizet

az meg a jóságos nyugat minden jósága"

én is szomorú vagyok a csád-tó miatt...

18 hovatovabb 2015. január 5. 21:11

a gyerekrablásokat, a nyelv ráerőszakolását a lakosságra az iskolákban, az ország gazdaságának és természeti gazdaságának kizsákmányolását meg demokráciának mondják a nyugati történelemben, igaz?

.

amikor elveszik az őslakosságtól a vizet

az meg a jóságos nyugat minden jósága

17 hovatovabb 2015. január 5. 20:54

ha jól tudom, a világháborút nem japán indította meg.

.

az ópium háborúk meg nagyon tisztességes háború volt az angolok részéről. (nem)

leégettek egy ezer éves vallási-fejedelmi központot kínában?

ezt hol tanulhatták, rómától? ja persze, sóval behinteni... művelt nyugat és ideológiájának alaposzlopai

.

kínához tartozó mongolok :) Dzsingisz kánra gondolsz meg a kamikázera?

.

spanyolország mint semleges nagyhatalom? milyen történelmet tanultál?

nem vetted észre h elosztották maguk között a "semleges" nagyhatalmak a világot? dél-amerika, középamerika spanyol, ausztrália angol, a legújabb gyarmat, afrika angol.

a nyugati történelemben ezt így mondják?

16 Untermensch4 2015. január 5. 20:10

@mystes: akkor az ópium-háborúkkal kezdődött és még nem ért véget mert kínai-nyugati szembenállás volt és ha, esteleg, hivatalosan nincs is már, japán és oroszország között még csak fegyverszünet van, nem béke... viszont már a konfliktus kínai-japán része is a részben kínához tartozó mongolok révén már a japán elleni középkori hódítási próbálkozásnál kezdődött és az európai versenyzők is már játékban voltak akkortájt... :)

komolyan, az hogy spanyolországot mint "legerősebb semleges" nagyhatalmat egyértelműen leváltotta az usa, jelentős befolyással volt az eshetőségekre

15 hovatovabb 2015. január 5. 19:44

a Jó és az Ármány harca

.

nem ér véget amíg nem ér véget

.

de ez úgy volt tervezve, hogy az első leosztásból következzen a következő. meg is zsírozták h sikerüljön. német-kártyások a nemzettelenek a nacio nevében

.

úgy kéne nevezni a korszakot: Magyarország belerángatása a világháborúkba

14 El Vaquero 2015. január 5. 14:45

Persze, hogy hosszabb volt 4 évnél. Már az ősrobbanással elkezdődött, és tart a mai napig, néhány 90 év feletti még most vívja a harcokat egy nyugdíjasotthonból, csak néha van ideiglenes fegyverszünet, ha a nővérke viszi a gyógyszereket.

13 mystes 2015. január 5. 14:25

@Untermensch4: dehogynem ismétlődött. a 2.vh-ban is szembenálltak.

12 Untermensch4 2015. január 4. 22:47

@mystes: az orosz-japán tudtommal nem ismétlődött viszont a hatalmi pozicionálásban szerepe volt, ahogy az usa-spanyolnak is.

11 mystes 2015. január 4. 22:15

@Untermensch4: nem. olyan dolgok tartozhatnak ide, amely szembenállások megismétlődtek az 1. vagy/és 2. vh-ban. az usa-spanyol nem ilyen. ellenben a balkánháborúk igen.

10 Untermensch4 2015. január 4. 18:20

@mystes: akkor már kezdődhet akár az usa-spanyollal is '98-ban...

9 mystes 2015. január 4. 15:56

már a 12 év sem igaz, mert még annál is hosszabb volt. már az orosz-japán háború is ide tartozik (1904-5)

Az összes hozzászólás megjelenítése
Információ
X