-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Gyermeke olvas, pedig még csak 5 éves? Most kimutatták: már iskolás kor előtt igen gyorsan képes az agy szakosodni az írásjelek felismerésére.
Az eredményt kimutató svájci kutatóknak egy olyan program volt segítségükre, amely a betűk és beszédhangok összekapcsolását vizsgálja. A társítás általában az első és a legfontosabb lépés az olvasás elsajátításának folyamatában – közölte a Zürichi Egyetem az osztrák televízió tudományos hírportálja szerint. A gyerekek legtöbbje már az iskola előtt megtanul néhány betűt, és elkezdi azokat beszédhangokhoz kapcsolni.
Silvia Brehm, az egyetem gyermekpszichiátriai központjának kutatója munkatársaival harmincnál több óvodás gyerekkel sajátítatta el egy számítógépes tanulóprogramot. A gyerekek mintegy nyolc héten át, összesen három-négy órát gyakorolták a betűket és a beszédhangokat a programmal.
Szinte mindegyik gyerek betűismerete gyarapodott – számoltak be eredményeikről a kutatók. Az ismeretanyag bővülése szinte teljes mértékben független volt attól, hogy a gyermek családjában előfordult-e diszlexia.
A kutatók a tanulási folyamat lezajlását agyi mérésekkel láthatóvá is tették. A látásközpont bizonyos területei a gyakorlás hatására kifejlesztették az írásra való szakosodást. Amikor a gyerekeknek írott szavakat mutattak fel, a szóban forgó agyterületek erőteljesebben reagáltak, mint szimbólumok esetén, annak ellenére, hogy a gyerekek a gyakorlás után sem tudtak még olvasni, csak betűzni. Az agynak csupán egy negyed másodpercre volt szüksége ahhoz, hogy a szavakat megkülönböztesse a jelképektől – a folyamat tehát automatikusan megy végbe.